Efterdra toppen

jl04279

New member
Hej

Några tips på hur man efterdrar toppen. Känns som om man måste lyfta ur motorn för att komma åt alla bultar.

/Johan
 

krister

Member
Hej
det skall inte behövas, men det är lite pilligare speciellt den bakre som sitter på undersidan ,men med lite olika ringnycklar går det.

Krister
 

Bragfjord

Well-known member
Ja nu blir Du varse de Engländers mekanik, trångt med spec. nyckl mm.
Men viktigt att dra efter toppen så fort som möjligt! Den sätter sig efter första varmkörning! Skaffa riktiga spec. nycklar som är bra (och nödvänd.)
så blir allt bra. Även cyl. fotens muttrar bör efterdras! Glöm inte att kolla
ventil-spelen efteråt! MVH.
 

jl04279

New member
OK, tack.

Men momentnyckel är bara att glömma?
Bultarna i mitten, går dom att komma åt?

/Johan
 
Visst går det att komma åt alla bultar utan att plocka ur motorn. Lite trångt är det förstås. Särskilt de tre övre kan vara bökiga. På min 650 är den övre centrala bytt mot en insex vilket underlättar.

Man bör dra bultarna i rätt ordning också.

9_012toppbultar_1.jpg
 

Bragfjord

Well-known member
Jlo(?) När Du nu kommit in i den Engelska "motorskolan" kommer Du inte
behöva momentnyckel, här gäller känsla! Momentnyckel är väl inte direkt
fel men svårt att komma åt. Och visst olika gängor i samma storlek kräver
olika moment/känsla. Men en bra skola är dom Engelska cyklarna! Inget
är givet el. självklart från början. Motorcyklarnas mekano, kan Du meka o
cykeln går bra o håller i många mil, skall även tåla hårdkörning (inte nerkörning) då kan Du meka allt! MVH.
 

krister

Member
Hej
momentnyckel eller momentnyckel , jag använder ett rör på 1m och en fiskvåg sedan fäster jag en ringnyckel med ett par slangklämmor i ena änden av röret och i andra änden borrar man ett hål att fästa fiskvågen i sedan är det bara att dra till fiskvågen ger utslag på det moment som man vill ha .
Är det trångt kan man lossa ena slangklämman lite grann så man får en vinkel på röret om ni förstår vad jag menar

Krister
 

Bragfjord

Well-known member
fiskvåg el. fiskvåg? Skulle jag nämna detta till mina Ducce polare så skulle
dom tycka att allt som dom hört om Engelska cyklar är än värre än dom trott! Och jag som har försökt att ge dom en match här i Roslagen för att bevisa att Norton går lika bra på favoritvägen, allt arb. som bortblåst! Ponera att man i en japan knutte samling nämner att jag drar bultarna med fiskvåg, de är ungefär som om man hade en tändkule-motor i ramen!
URSÄKTA KRISTER! Kunde inte låta bli! De låter så kul med fiskvåg i Mc-
sammanhang. Det går säkert bra med den som Du beskriver, men jag
klarar mig på känsla, gängorna kanske kärvar och då blir det inte rätt
ansatt på givet moment. Därför kom vinkel" dragn. till efter man dragit
från början med mindre moment för att få rätt ansättning. Men jag har
en viss vana som jobbat i bilsvängen. Visst det finns folk som utan känsla
drar av bultar utan dom fattar varför. Din konstruktion med ringnyckel bla.
är inte helt fel. Men som sagt, Ursäkta att jag drev med fiskvågen, kan Du
inte hitta på ett bättre namn? Eller det kanske är jag som borde dra nåt gammalt över mig "å glömma hela greja" MVH.
 

Kim

Administrator
Fiskvåg är inget nytt, det är så man gör om man inte har momentnyckel, det är varken hokuspokus eller nåt konstigt, även om man kör japanskt så gör man så om man som sagt inte har nån momentnyckel.
 

krister

Member
Hej
jag förstår reaktionerna på fiskvåg ,vill man gradera upp sig till 2000talet så finns det digitala bagagevågar på Clas i Drickat som fungerar tillsamans med ett rör ........nu fick jag en konstig association till bagagevåg och resväskor och helrör

Krister
( Ibland blir man lite konstig på Fredagskvällen)
 

Bragfjord

Well-known member
Japanskt?? Ja Ok, fiskvåg till Japanskt må väl vara Ok, Kim Du kanske ska
utöka sortimentet med fiskvågar! Storsäljare?
Moment-nyckel, bra, Känsla o förnuft går lika bra (är bättre)
Krister, bagagevåg o helrör kul!


Ilo, ursäkta, vi/jag börjar komma ifrån det Du frågade om i början, men
lite humor piggar upp......... MVH.
 

Kim

Administrator
Hehe, njae, ingen metod jag använder själv faktiskt, och jag tror kundkretsen är ganska liten. ;)

Har för mig att jag sett nån smidig momentnyckel som borde gå att använda nästan var som helst.
 

Per G

New member
Man kan dra alla med momentnyckel om man har ett par lämpliga special förlängare. Jag har lånat dessa av en klubbmedlem, ska be honom att lägga upp bilder och information.

Alternativt göra en artikel i Nortonisten där man visar det inklusive hur man använder momentnyckel med förlängare och fortfarande får rätt moment.

Per
 

Bragfjord

Well-known member
Ja ha, nu blir det torsion-verkan också, konstigt att det inte ska gå att dra
för hand, så okänsliga är Ni väl inte? Krångla med momentnycklar, fiskvågar och nu torisions-stavar, vad är Sverige på väg?
Jag har aldrig använt detta under alla år o cyklar, inga problem!
Inte ett ljud om efterdragn. o just. ventiler som är så viktigt...........
jag tror det har gått Troll i det här, men underhållning har det varit för
Ilo som ställde en oskyldig fråga! Om det är så viktigt med momentnycklar
är dom kalibrerade? (Hmm... hur stavas det nu då?) min erfarenhet är att
dom inte är exakta gentemot varandra, slår väl inte fel på en tum precis (skämt), Nä, bättre med en hederlig dragning, på Bogesund istället! Nu fick jag ihop det på slutet! MVH.
 
Jag har inte heller brytt mig om att använda momentnyckel och under tjugo år av Nortonägande har jag aldrig blåst en topp-packning eller ens sett ett oljeläckage mellan topp och cylle. :?
 

Bragfjord

Well-known member
Får väl erkänna när jag drar mig till minnes att jag trotts allt blåst en topp-packn. på -70talet, då Atlasen fortfarande var 750 med clip-on och låsnings-
fri frambroms. Hade nyss börjat min vanliga dragning så efter en halvmil
hördes ett "fjiff" ljud som kom från toppens högra bakre sida, jag vände och tog en mindre väg (gång o cykelbana) hemåt då plötsligt en eldslåga
flamma upp från tanken, panik, stannade, upp med cykeln på centralstödet,
hann tacka gud för jag hade spännband över plasttanken som jag snabbt
kunde ta av, men det rann brinnade soppa från tanken då bränsle-slangen
var avbrunnen orsakat av hålet" i topp-packningen! Trodde väl att nu exploderar väl också tanken innan jag kunde stänga kran. cykeln stod nu
och brann för fullt i förgasar området, snabbt, som tur var kunde jag hämta"
jord/blöta löv o pula ner över motorn tills det slocknade, men all plast på
förgasarna hade smällt o lite annat. Nu blev man påmind hur tung en Mc är
att dra hem! Men ändå nöjd att inte hela cykeln brann upp!
Kan jag missat efterdragningen? :roll: Om, fy på sig!
Denna händelse innebar att jag sedan alltid hade en eldsläckare, storlek som en större sprayburk, i ryggsäcken. Denna spraybrk. gjorde sedan ingen
nytta utan istället såg den till att knäcka 3st revben på 2 ställen i ryggen
när jag fick väja för en bil o landade (flera ggr!) i terrängen!
Tänk hur det kan bli om man inte efter drar toppen!? (Kan väl inte jag ha missat(!)) Lev väl, kör väl. MVH.
 
Top