E85 (Don't try this at home)

Tord Ahlin

Administrator
Hopps ,, Skulle va kul o prova. Är det nån som vågar? Tror jag måste testa. Farsan har säkert delar om nåt skulle hända.
 

AndersA

Member
Det går, körde 30-70 e85 och 95 i min 650 med två dellorto 30 där nålmunstyckena var något för stora för bensin. Kom sedan på att det blev ganska dyrt att bestycka om........ I stora drag skall motorn ha ca 30% mer e85 än bensin så vilka nål- och huvudmunstycken som passar bör man kunna hitta om man räknar ut arean, trottelskärningen blir en chansning 2 ½ kanske. Det går ju ganska fort att byta munstycken i en Amal. Ett problem är att tändstiften inte får samma färg som med bensin, man får köra och känna efter eller lambdamäta.....

Berätta hur det går!!

AndersA
 

tr5

New member
Jag har bara provat i bruksbilen och den har lambdasond så den känner ju efter själv.
Det finns kanske erfarenheter att hämta hos speedway och isracing-folket. De kör ju på metanol.

Se dessutom till att du har plåttank, annars finns risken att tanken så sakteliga försvinner ut genom avgasrören :?
 

Per G

New member
Varför inte tanka Shell V-power istället?
Den löser förhoppningsvis inte upp packningar och gör inte heller att motorn blir svårstartad.
99 oktan och lär ha tillsatser som ska hålla motorn ren. Verkar vara ett bättre alternativ än E85 :)


/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Per G skrev:
Varför inte tanka Shell V-power istället?
Den löser förhoppningsvis inte upp packningar och gör inte heller att motorn blir svårstartad.
99 oktan och lär ha tillsatser som ska hålla motorn ren. Verkar vara ett bättre alternativ än E85 :)


/Per

Detta med att lösa upp packningar , har jag läst på Volvo 740-forumet att det beror på att etanolen snarare är mer igenomträngande, så att den går då igenom "redan sönderrostade rör" , som bensinen inte har hunnit penetrera liksom,,,, hmmmm. -Ja in't vet jag. Det står så där.

Om slangar och rör är nya så händer inget.
 

AndersA

Member
Hur har du det med spriten Tord :lol: ?

Det är säkert många som är nyfikna på hur det går att köra en Norton på E85, hör av dig!

Själv har jag testar alkylbensin, fick nys om att en av OQ-mackarna i stan hade det på pump. Första intrycket är att den ger en renare förbränning -stiften är renare trots att ventilstyrningarna släpper igenom massor av olja, tomgången ar också jämnare. Nån annan som har några erfarenheter? Är det värt 1:50 mer per liter?
 

Lars Hoffmann

New member
Som jag hoppas ni förstår hoppar jag in i detta ämne oxå, därför att jag råkar jobba på ett ställe i Trollhättan som gör fordon för detta bränsle.
Ska man åka på detta bränsle så bör man ha 30% större munstycken annars finns risk att förbränningsmotorn går för torrt.
E85 ligger på ca: 105 oktan så då borde man också höja kompet!
Naturligtvis kan det i alla fall fungera om man bara kör på låglast området.
Med akrylat bensin är det likadant, men då bör man ha ca:5% större munstycken.
Problemet med E85 är kallstart, under minus 8 grader Celsius, men då hoppas jag att ingen kör i alla fall med sin hoj så jag tror att just det problemet är självlösande.
Själv tankar jag inget annat än 98 oktan, så det så.
Det är roligare att hälla spriten i en turbomotor :lol:
//Lasse
 

Per G

New member
Hejsan!
Var hemma hos en kompis med "gammelcyklar" som i veckan tankade E85 i sin gamla Harley. Efter en del förgasarjusterande så gick cykeln i alla fall bra MEN .... det tog ett par dagar så började tanken att läcka!!!

Jag tror inte att man ska hälla etanol i gamla motorfordon, den verkar kunna leta sig ut alldeles för bra!
Tanka 98 oktan eller Shell V-power, så slipper ni allt vad etanol heter och därmed förhoppningsvis är det mindre risk för läckage.

/Per
 

Per G

New member
Tord,
Jag sätter en bers på att det tar max 24 timmar innan du har första läckaget :D

/Per
 

Per G

New member
Jag sätter fortfararande en bers på att det droppar inom 24 timmar. Sätter du emot? :D

Plåttank hjälpte inte min kompis som provade, det droppade i alla fall ur en tank som aldrig tidigare läckte ne enda droppe.

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Hmmm, nja. Jag slår aldrig vad, fast denna utmaning är frestande. Jag har inte för avsikt att försvara E85, men OK då! Tävlingen avslutas 12 Juni 2009.
 
Top