Drivkedja commando

Magnus Jönsson

Administrator
Hej på er,
var ute i garaget och kickade igång och körde upp den på bänken igår kväll för lite tillsyn, tände på första efter en och en halv månads stillestånd. :D
Tänkte byta drivkedja mm. inför nästa säsong och funderar på om jag ska prova en o-ringskedja den här gången.
Vad har ni för erfarenheter av det? Man kan läsa sig till både positivt och negativt om det, livslängden på kedjan förbättras givetvis men samtidigt verkar det inte som om det finns tillräckligt med plats.

Tacksam för synpunkter och erfarenheter
Magnus, Ör

camenius

Well-known member
Ett litet tips. I kommande Nortonisten, kommer enligt Peter i veckan, finns en del tips till er Commando-ägare från Jonny Winberg (dina trakter). jonny har använt en o-ringskedja som fungat väldigt bra och som inte slipar ned huset.

Läs texten och slå honom en signal eller maila (mailen finns i tidningen).

Magnus Jönsson

Administrator
Tack för infon, får avvakta tills nortonisten dyker upp.
En anledning till att man får relativt högt slitage på kedjorna är säkert att man (som smålänning?) inte byter dreven så ofta som man ska, p.g.a dyrt bakdrev och omständigt byte av framdrevet. I vanliga fall byter man ju drev och kedja samtidigt och får ett mindre slitage.
Magnus

Per G

New member
20 pund för 100 rullars Regina classic hos RGM.
Kan det vara något?
Med det priset kan man ju byta litet oftare.

/Per

Per G

New member
Litet feedback och en fråga kring kedjor.

Har precis plockat ner en Regina Classic kedja som har cirka 600 mil.
Den var billig och frågan är om den inte har gjort sitt nu.

Det är 100 länkars kedja och när jag jämför längden med en Renolds kedja med 200 mil på sig så är den billiga Regina kedjan ungefär 2/3 länk längre och betydligt rörligare i sidled.
Kanske dags att pensionera denna kedja?

Hade för mig att jag sett något mått som man kunde ha som riktmärke men jag hittar det inte nu.

Hälsningar,
Per

vidar hjelm johansen

Active member
Hei
Ja, da er vi i gang igjen.
Går du inn på serien min som heter Kjede , så ser du hva jeg fant ut av.
Etter mye fram og tilbake, og etter å ha konsultert Simon hos Andover, ble konklusjonen at det ikke går.
Jeg hadde kjeden på min MK3 , og det var plass, kanskje 1 til 2 mm. på hver side. Det gikk rundt uten å skrape borti noe.
Med andre ord, det var klaring men for lite.

Vidar

boda

Member
har man Commando med gamla bakhjulet
kan man använda Atlas drev och bromstrumma
äldre Atlas använder 1/4 tums kedja och då kan
man använda 1/4 tums o-rings kedja
den har samma bredd som en vanlig 3/8 kedja
nu är min 1/4 o-rings kedja slut efter 17 år
Boda