Dekk skifte

vidar hjelm johansen

Active member
Er det vansklig å skifte dekk hjemme i garagen, eller er dette noe man bør overlate til et dekkverksted med det rette utstyret.?
Har litt lyst til å klare dette selv....
Er det noen dekk eller dimensjon som kan annbefales ?
Mine ser bra ut , mye mønster, men jeg tror de er gammle og
tørre, og ikke like trygge som nye...
MK3

Vidar
 

Hans Jönsson

Active member
Har du stålfälgar är det inga störe problem det krävs dock viss teknik när man återmonterar däcket för att inte ha hål på slangen. Jag brukade (märk väl brukade numera är jag för lat :oops: och lämnar det till däckverkstad) fylla lite luft i slangen för att den inte skule vecka sig och bra med såpa på den sista biten av däcket när jag trampade på det OBS inga verktyg för återmontaget stor risk för klämskada på slangen. Har du aluminiumfälg blir det lätt märke när du tar av det gamla däcket och fälgkanterna brukar vara lite högre vilket gör det hela svårare.
Mvh/ Hans
 
Hans Jönsson skrev:
numera är jag för lat :oops: och lämnar det till däckverkstad)
Mvh/ Hans

Ja, däckbyte är definitivt en sån' där grej som är värd de få kronor det kostar att låta ett proffs fixa! (Bjarne, som också är lat i det här fallet.)
 

Kim

Administrator
Äsch det är lätt gjort, jag gjorde det i badrummet.. :D Tar inte så lång tid som det tar att åka iväg till en däckgubbe ens.
 

Kim

Administrator
Japp, med ekrar och allt! :D Ska jag få bada måste ju älsklingen få bada lite.. ;)
 

krister

Member
Hej
Fram 90/90-19 Bak 120/90-18 . Har vid tillfälle använt 90/90-19 bak då det inte gick att få ett 110/90-19 på kort tid ,det var dålig planering men det var nog bästa kombinationen jag använt då den blev väldigt lättkörd vid snabba nedlägg ,under samma sesång bytte jag till 120/90-18 med ett mycket mera trögkört resultat och detta däck kör jag på fortfarande på men vid nästa byte blir det max 110/90-18 trots det spinkiga utseendet

Undrar lite hur chopperåkarna tänker


Krister
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej Hans,
jag har oxå gått över till att köra min Commando på den klena däckdimension som rekommenderades av Norton, tycker det förbättrar köregenskaperna väsentligt jämfört med om man går upp i grövre dimensioner.
/Magnus
 

Magnus Jönsson

Administrator
Kim, standarddimensionen behöver ju inte alltid vara bästa valet, det kan ju ibland valts av kostnadsskäl vid nyproduktion och inte för bästa köregenskaper, men i commandons fall är det nog det senare.
/Magnus
 

Kim

Administrator
I dom flesta fall så tycker i alla fall jag att man får sämre vägegenskaper, på Kawa forumet var det flera som tyckte det med. Fast mest tycker jag om att slippa krångla, alltid nåt som inte passar då.. :) Men som du säger i många fall kan det vara så att det var kostnaden som styrde.
 
Top