Commandotankar...

camenius

Well-known member
Ja, alltså inte tankar om Commando, utan olika varianter av tankar på en Commando.
1. Visst tusan ska det finnas två alternativa tankar på en Roadster? En liten på 10 liter och en lite större?
2. Har bara hört talas om en Interstate-tank, stämmer detta?
3. Passar alla Commando-tanakr på alla Commandos. Dvs skiljer de sig åt på undersidan och ser ramarna olika ut under åren?

Kim

Administrator
1. Roadster, high-rider, fastback och interstate(24) är väl dom 3 som finns original?

2. Det är den tanken som jag och Tord har på våra Commando.

3. Verkar som om ramarna är "lika" även high-ridern, dock skiljer det väl mellan äldre och nyare commando typ fästen och sånt har jag fått för mig.

Helt kort och gott du kan slänga på ett interstate-kit på din roadster och får då en större tank och lite fetare dyna..

Min interstate:

Digitalkameran008-5.jpg

camenius

Well-known member
ja, det där stämmer med min bild av läget, men finns det inte en större Roadstertank än min?

Kim

Administrator
Tror inte det, då får man nästan bula ut den lite, och det är ju synd att göra.. Är på jakt efter en ståltank till min, så slipper man bli en levande fackla om man smäller med cykeln.

tr5

New member
camenius skrev:
men finns det inte en större Roadstertank än min?

I min roadstertank, -71 glasfiber, går det ca 12 liter. Det brukar bli 10 liter vid tankningarna. Jag har ingen reservkran utan använder en kran i taget. När det är tomt på ena sidan öppnar jag den andra kranen och kan köra ett par mil till.
De 12 literna är uppmätta efter att jag kört soppatorsk (några gånger).

P.S

Interstatetank är till för lata människor. Roadstertank håller igång hjärnan lika bra som schack och sudoku. Hur långt har jag nu kört? har jag gasat mycket? hur snart måste jag hitta en mack??? :lol: :lol:

camenius

Well-known member
tr5:OK, minns från förr det där med att tanksidorna inte helt "kommunicerar", har du enbart någon liter kvar när en sidan är tom, eller rör det sig om mer?

tr5

New member
Lite drygt 2 liter. Om jag tankar inom några km efter att det tagit slut på ena sidan får jag i 9,5-9,7 liter.

Per G

New member
Interstate tanken lär finnas i litet olika varianter. Alla är visst utseendemässigt lika men dom rymmer olika mängd.
Den jag har rymmer minst 27 liter. Har vid ett tillfälle tankat närmare 27 och det var inte helt tomt då.
Ger bra räckvidd, upp mot 60 mil bör man kunna ta sig om maskineriet är friskt.

/Per

Robban

Member
Dessutom mina herrar fanns det även en mycket ovanlig variant av fast backen som hette Fast Back Long Range med en helt egen tank. Troligtvis den mest ovanliga Commandomodellen.
65_Longrange_1.jpg

camenius

Well-known member
LR såldes enbart till Australien. Finns ett fåtal även i USA och UK. Producerades i 400 ex, tidigt 71.
Inte intressant hoj när det gäller tank (den hade 5,5 gallons), om jag säger så...
Tanken för tankarna till Dominator... vitsigt eller hur, dessutom riktigit.

Per G

New member
Lasse,
Finns en steel Interstate tank, nylackad och klar med sidopaneler till salu, ebay UK 450 pund.

/Per

camenius

Well-known member
Tack för tips, men nä. Har lovat mig själv att inte börja fixa på Commandon förrän vår Atlas och 650SS är i ordning. I alla fall inga stora eller kostsamma (nåja) förändringar innan dess.

Förresten, och missförstå nu inte, Commandon är skön och definitivt en bättrer touringhoj än alla Dominator-modeller, men en Atlas/Mercury/650ss är (än så länge i min syn) överlägsen i smidighet och väghållning. Dessutom tycker min fru att en Atlas är bäst att åka på som passagerare.

Ska bli otroligt kul/spännande att jämföra cyklarna. Har tidigare inte ägt dem samtidigt. Commandon är suverän, men frågan är om den når Dominator-klass?

Sug på den Commando-nördar (varav jag är en)! :D

krister

Member
hej
Det var i den riktningen pratet om Commandon vs Dominatorn gick i början på 70 talet då Commandon kändes lite gungig och mjuk i förhållande till Dommin,men har man väl vant sig med Commandons egenskaper så uppväger nog komforten med Isolasticen .I den bästa av världar skall man nog ha en av var :D

Krister

Kim

Administrator
Kan själv inte yttra mig om dominatorn, har aldrig haft chansen att prova en sådan.

camenius

Well-known member
Kim, missförstod jag dig tidigare? Du ville ha en plåttank och jag tipsade dig om den här:
http://www.blocket.se/jamtland/Plattank_Norton_Commando_Roadster_27436103.htm?ca=9&w=3

Men du har ju Interstate, så jag antar att det var tank till en sådan du menade? Vilket gör mig lite förvånad, för det betyder att det finns Inter-tankar i glasfiber, :shock: det var f-n!

camenius skrev:
Vilket gör mig lite förvånad, för det betyder att det finns Inter-tankar i glasfiber, :shock: det var f-n!

Jag har också haft en Interstatetank i glasfiber tidigare. Den läckte dock i nån' gammal lagning så Peter G (TR5 på forumet) fick ta över den. Lever den ännu, Peter?