Commandon varvar bara 4500rpm !!!

Stefan

New member
Hej alla!
Blir inte riktigt klok på min Commando 850.
Vid fullgasacceleration, så börjar den missa kraftigt vid ca 4500-5000rpm och orkar inte upp i högre varv.
Har provat huvudmunstycken mellan 190-280, ingen skillnad.
Bytte från brytare till Boyer, ingen skillnad.
Provat andra tändspolar, ingen skillnad.
Tändningen står rätt.
Kammen står rätt, och är ganska ny, samma med den gamla kammen.
Går fint på tomgång och svarar bra på gasen.
Enda felet är att den missar ordentligt över 4500rpm

Någon som har en bra ide?

Stefan
 

tr5

New member
Två gånger har jag råkat ut för liknande problem.
Ena gången var det en av tändspolarna som var kass.
Andra gången var det självförvållat eftersom jag missat att Amal-choken så att säga går baklänges. Jag drog ut vajern när jag startade och förde in den när motorn började bli varm. Jag startade alltså utan choke och gav sen mer och mer choke när motorn blev varm. Givetvis gick den som skit.
 

Stefan

New member
Jag har funderat på att skaffa att par nya tändspolar, dom jag provat med är ju några gamla som jag hade liggande.

Jag har haft cykeln några år, och den har alltid varit ungefär likadan, kanske blivit något sämre sista året.
Jag har inte brytt mig så mycket för den går kanon så länge man håller sig under problemvartalet.
Känns ungefär som när övervarvsskyddet på min gammla folkabuss slog ifrån.
Skall när jag får inspiration prova även med ett annat Boyersystem från en anan hoj.
 

Per G

New member
Hejsan!

Man behöver ju inte dra en 850 över 4500 särskilt ofta men det är ju inte så kul om det slutar dra när man verkligen behöver kraften.

Tändspolarna kan "glappa" vid vissa vibrationer och man ser ju ofta att hållarna till spolarna har dragits för hårt och spolarna har deformerats och fått "midja". Då blir det lätt problem.

Nu har du ju Boyer så förkopplingsmotståndet är väl borttaget/bortkopplat?
Annars kan det glappa där också, jag har haft det problemet på min 850 och innan jag hittade det så var Commandon på väg ner i soptunnan (tur att tunnan var för liten och cykeln för tung). Det var frustrerande!!

Liknande kan nog hända om tändstiften inte är i gott skick. Här kan det tydligen vara fel även på nya stift så det kan vara bra att testa några olika. Jag petade i iridiumstift för några år sedan och jag tar ur och gör rent dom varje vår sedan kan man glömma dom.

Blir det samma sak om du torrgasar utan belastning?
Inte så kul att varva 5000, cykeln hoppar runt på stödet
:)
Om du gör det så kan ju någon känna på avgaspulserna och känna om det är båda eller bara en sida som missar.

Hälsningar,
Per
 

Stefan

New member
Hej Igen
Jodå, den är likadan om man frivarvar den.
Har varit ensam, svårt att säga om den missar på båda, eller bara på en.
Jag börjar få slut på ideer nu.
Har idag provat med ett annat par tändspolar, ett annat Boyersystem, olika förtändning mellan 25-42 grader.
Blev desperat och kollade kamtiderna igen, verkade ok, provade att minska resp öka kamtimingen 5 grader, ingen skillnad.

Sedan provade jag att koppla ett par kablar direkt från batteriet till tändningen för att undvika alla former av glappkontekt, inte heller ngn skillnad.

Nästa steg får väl bli att byta förgasare, verkar som att den vänstra flödar över samtidigt som motorn missar. Kan flottören komma i självsvängning? (Jag griper efter halmstrån nu)

Någon som vet hur känsliga Boyersystemen är för överspänning?
Jag har ca 15,5V vid 4500rpm.

Ring gärna 0706-918915 om någon har en ide, bra eller dålig.
 

tr5

New member
Stefan skrev:
Hej Igen


Kan flottören komma i självsvängning? (Jag griper efter halmstrån nu)

När du nämner det så slår det mig att jag en gång råkade ut för att den ena förgasaren var som tokig. Tills sist hittade jag att fjädern till flödarknappen hade brustit på mitten, så flödarknappen vilade på flottören. Vid vissa varvtal stod den och hoppade som en steppdansör och tryckte tillräckligt på flottören för att den skulle flöda.
 

Per G

New member
Stefan,

Blir det några framsteg?

Om inte så skulle du kanske plocka ner flottörhusen och kolla/justera flottörnivån. Om det vill flöda ibland så kanske du skulle prova att ställa in en något lägre nivå, 3 mm kanske?

Kolla samtidigt att huvudmunstycket och hållaren inte har gängat upp sig.
Litet låsvätska mellan hållaren och huset är inte fel. Då kan du byta huvudmunstycket genom dräneringshålet utan att hållaren följer med.

- Går den bra på fullgas under 4500?
- Hackar den på mindre gaspådrag över 4500?

Per
 

Per G

New member
Jag vet ju inte riktigt hur problemet är men har du testat att köra med båda bensinkranarna öppna?
Jag vet att min 850 kroknade på fullgas med mina gamla kranar, fick öppna båda för att få fart på den.

Per
 

Stefan

New member
Hej igen
Har fastnat mitt i trädfällnings och vedhuggningsträsket för tillfället.
Hojen står kvar i garaget, skall göra att anfall i helgen , hoppas jag.

Per: Den reagerar ungefär som at det är någon form av varvtalsbegränsare inkopplad.
Går klockrent upp till ca 4500-5000 rpm oavsett gaspådrag.
Vid 4500 så bara slutar varvet att öka, spelar ingen roll hur mkt eller lite gas jag ger.

Ventilsläpp?
Ventilfjädrarna är hela, lyftare och vippor går lätt och fint.
Känner igen problemet med bensinkranarna, men det är nog irrelevant här , eftersom det knappast går åt någon större mängd bränsle för att hålla 5000 varv i friläge.

Fortsättning följer......
 

Tord Ahlin

Administrator
Det är inget luftproblem? Du har möjligen inte ett par luftbegränsande konfilter? Prova helt utan luftfilter ett kort tag.
 

krister

Member
hej

eller glappkontakt som jag råkat ut för när jag labbade med Runtronik ,det ger samma fenomen bra lågvarv tills vibrationerna förs över till kablarna

hälsningar så här i äggtider
Krister
 

krister

Member
hej igen

just ja har du kollat där kabeln från Brytarplattan går ut genom motorblocket
att det finns isolering kvar på kabeln,testa även att koppla in stroboskopet så ser du om det är elektriskt fel

krister
 

Stefan

New member
Hej igen

Börjar tröttna på hojen nu ;)
Har provat utan luftfilter.
Även provat med löst batteri direkt till Boyerboxen.
Kabeln till brytarplattan är också hel.

När jag tänkt efter närmare, så tror jag att dumheterna började efter att jag bytt kamaxel till en ny stdkam från Norvil.

Satte upp gradskiva och indikatorklocka ock kollade alla tider på kammen.
Verkar inte som att en enda vinkel är som den skall.
Trodde naturligtvis att jag inte gjort på rätt sätt när jag kollade kamtiderna(vid 0,013 ventilöppning)
Har en 750 motor liggande, så den åkte upp i skruvstycket och fick på sig en gradskiva.
Med samma mätmetod, så ligger kammen i den innom några grader från värdena i boken.

Verkar alltså som att den nya kammen från Norvil inte är riktig.
Blir väl att byta kam i motorn ock stoppa i en begagnad originalkam.
Inte något jag är jättesugen på såhär i början av säsongen :(
 

Kim

Administrator
Freddy21, boyer rekommenderar jag inte alls, drar för mycket ström av en redan snålt tilltagen generator! :(
 

vidar hjelm johansen

Active member
Helt enig
Jeg ville gå for Tri-Spark.
Den har vært suveren. Den nye modellen tåler mer varme og vibrasjoner.
Dette har vært et lite problem før. Nå er de helt konge

Vidar
 
Top