Commando växellåda

A

Anonymous

Guest
Hej,

Motorn är äntligen ihopskruvad efter att ha varit isär i 20+ år, och jag har just fått en avi att jag har nyomfodrade förgasare att hämta på på posten (tack Tord!) så nu finns det hopp!

Nu är det växellådans tur. Redan innan jag plockat isär den är jag lite brydd över en sak. Packboxen som tätar utgående axel har ju så stor diameter att konstruktören lagt en bussning eller metallring utanpå axeln, som packboxen tätar mot. När jag rullar axeln så går bussningen trögre mot packboxens tätningsläpp än mot axeln. Bussningen kommer helt säkert att stå still medan axeln snurrar. Det känns inte som detta är rätt. Ska man fästa bussningen mot axeln med lim eller gänglås?

Henrik

A

Anonymous

Guest
Nu är lådan isär och jag har två små huvudbryn till:

Det värsta först, lagersätena är slitna. Man ska ju behöva värma för att få ur lagren. Huvudaxelns lager på transmissionssidan är faktiskt lite glappt i sätet, de andra två är det glidpassning på. Någon som har något tipps? Säg inte gänglås, för det tror jag att jag använde förra gången för väldigt länge sen och det fanns det inget spår kvar av.

Hur tolerant kan man vara med slitage på drevens kuggar? Det minsta drevet på båda axlarna har lite slitage, det ser ut som ytskikten gett sig punktvis. Ska man byta?

Commanditen

New member
Bara en ide: Det finns ju plåt av vilken tjocklek som helst. Om man klipper ut plåt av lämplig tjocklek och lägger denna kring lagret och sedan pressar lagret på plats.

A

Anonymous

Guest
Jag tror jag löst det hele med hjälp från BAS-motor, tack för det!. Han tyckte dreven såg nästan nya ut och var inte ett dugg oroad för slitaget på de mindre dreven. För de lösa lagren så rekommenderade han stark Loctite. När jag gjorde det förra gången för massor med år sedan så använde jag antagligen den vanliga blå Loctiten. Nu är det ihopmonterat i alla fall, så jag får hålla tummarna att råden var goda.

Kim

Administrator
Du ska ha loctite 643 cylindrisk fastsättning, gänglåsningen har man till gängor!

643 klarar 0,15 mm i spel och 175 grader celsius..

A

Anonymous

Guest
Tack för tipset Kim! Jag skulle ha lytt rådet till 100% om jag inte redan hade monterat ihop lådan. Surt sa räven... Men jag kollade tekniska datablad på Loctites hemsida. Jag hittade inte 643, men flera andra som t.ex 641 och 648. De hade uppgift om skjuvhållfastheten för alla tre produkter, och 2701 hade lika högt värde som den bästa av de två. Kemikaliebeständighet (olja) mm såg också liknande ut och den kemiska basen är samma. Så det får nog vara som det är.