Commando projektet!

Mer naken än så här blir den nog inte!! Nu ska de lackas och sedan är det väl bara att plocka på de som ska vara med!! Tur att det finns byggbeskrivning!

110_IMGP5610_1.jpg
:D

Per G

New member
Hej Leif!

Det där ser trevligt ut och som du säger så finns det ju "byggbeskrivning".
Dessutom så finns ju det mesta delarna att få tag på nytt och beg.
Bra mycket smidigare än till riktigt gamla cyklar där allt är svårt att hitta.

Slipade eller blästrade du ramen innan du grundade den?

Hälsningar,
Per

Hej Per!
Jag har blästrat de som ska målas, ramen, sving sido/centralstöden, batterihyllan blir ev pulverlackade. Tillverkade stagen till framskärmen nu i helgen. Ska försöka mäta upp såsom de skriver om i " The Worlds straightest commando" :D

Per G

New member
Hej Leif,

Det ska bli intressant att få se vad du kommer fram till då du mäter upp grejorna.
Jag har ju en ram. vagga mm som ligger till nästa projekt men det ligger en bit fram i tiden så jag kommer med stort intresse att följa ditt bygge. Hoppas du kommer med bilder under byggets gång ?

Hälsningar,
Per

krister

Member
hej
Tänkte vara lite Tjalle tvärvigg, finns det någon anledning att rikta en Commandoram då de viktigaste inställningarna beror på schimsning av motordelen mot ram och framhjul eller är jag ute och cyklar :roll:

Krister

Nä, du har rätt i det! Men allt kan nog inte rättas med isolastics! Kolla allt de har lött med slaglod, ex det grova ramröret, där under har de lött med slaglod/mässing vilket innebär att värmen från svetsningen krymper på undersidan och ramröret blir som en banan, allt som är svetsat/slaglött är ur vinkel o.s.v. Allt är nu inom " mina " toleranser och alla mått som står i Hynes boken! Så nu e grejerna på lack, sedan plockar jag ihop den, joppiii! :D och inväntar VÅREN!
Vet någon var man kan köpa överdrag till dynan, de e en Roadster 1970.

herman

New member
Leif Andersson skrev:
Nä, du har rätt i det! Men allt kan nog inte rättas med isolastics! Kolla allt de har lött med slaglod, ex det grova ramröret, där under har de lött med slaglod/mässing vilket innebär att värmen från svetsningen krymper på undersidan och ramröret blir som en banan, allt som är svetsat/slaglött är ur vinkel o.s.v. Allt är nu inom " mina " toleranser och alla mått som står i Hynes boken! Så nu e grejerna på lack, sedan plockar jag ihop den, joppiii! :D och inväntar VÅREN!
Vet någon var man kan köpa överdrag till dynan, de e en Roadster 1970.
Prova med Veteran Mc i Lövestad, Bike Parts i Mönsterås eller
Bas motor i Stockholm. Förmodar att alla har. Själv köpte jag
till en av mina, hos Bike Parts.

krister

Member
Hej jag igen med Tjalle

hur mycket ur mått handlar det om som behöver ändras och hur gör du när du riktar/ändrar mått ? Det vore intresant om du tog ett mått som går att mäta med hojen monterad och körklar så kan flera på forat ta var sitt mått på sin maskin och skriva in i någon form, då kanske vi kan få fram lite statestik på Nortonfabrikens toleranser vid tillverkningen

Krister

AndersA

Member
Här är i alla fall adressen till webbplatsen world´s straightest commando, en liten hjälp kanske.

http://vintagenet.us/phantom/wsc.html

Hej!
Jag läste artikeln om världens rakaste Commando, de va väl de som triggade mej.
Feltoleranserna är mellan 3 - 7 mm, inget att bry sig i kanske, men jag är en petimeter och vill kolla saker å ting, det är därför det går såååå sakta. Nu är ramen tillbaka från pulverlacken. De ser ju bra ut men, maskera och åter maskera.... glöm inte det vilket jag gjorde :? Det blir i mitt tycke tjockare färglager än med vanlig lack.
Har skrapat fram ramnr på styrhuvudet och återmonterat den röda skylten med samma ramnr, samma nr är instämmplat på v-lådan så de kan ju inte gnälla nu!!
Det är himla roligt att montera saker i stället för att riva. Märker att jag glömmer hur de å de satt, tur att det finns beskrivningar, hihi!
110_IMGP5799_1.jpg

110_IMGP5803_2.jpg

Per G

New member
Ser fint ut, kommer att bli en pärla som du knappt törs ta ut att åka på :)

Hälsningar,
Per

Jodå, här ska åkas Per!
Har trixat me främre isolastic, j-lar va trångt de e i röret, har smörjt på med siliconfett, jag måste ge upp för i dag annars har eländet åkt genom väggen, suck! De e ganska mycke grejer på en mc!! Å var ska allt sitta!? Tur att jag tog kort innan jag rev ner den, hehe!

110_IMGP5801_1.jpg

Per G

New member
Man ska ta mycket foton när man river, inte en chans att man kommer ihåg hur det ska sitta. Enda gången man tror att man ska komma ihåg det är när man river ner det :D

Per

Nhäedu! Det är en bit kvar ännu, måste jobba å sånt knas. Jag gick nog i väggen när jag upptäckte att ringen som håller filtringen i innertransen var i princip borta. Hmm, endera svetasar jag dit en ny ring som håller filtringen på plats eller ser om det finss ngn packbox att montera där :D ! Tja, annars e de nog bara att fortsätta med monteringen! :)