Commando Motor trimmad

Bragfjord

Well-known member
3-Commando motor 015.JPG2-Commando motor 018.JPGJaha då har jag satt ihop min älskade Commando Motor efter lite "service"
Ny 750 cyl. (liknande 850), den gamla sprack, höga kolvar, portat, lättad vevaxel o annat. Megacycle kam som kräver tätstegad låda, t.o.m. har jag fått vevhus halvorna fräst för o-ring i deln. plan, nu är det tätt(?) Även slipat o polerat halvorna invändigt! Sprickbildn? Nä fåfänga.....
Inget för touring-nissar, här skall köras aktivt/tävla om den skall komma till sin rätt!
Inget jag rek. för vanlig åkning där man uppskattar kraften från låga varv,
Men en commando med sin vibb. fria gång är det här "smärtfritt" att varva
ut på växlarna och undan går det med tätstegad låda för den som vill!
Sen hur bra det är för en långslagig motor att varva ska vi inte tala om utan
här är det kul och ut och dra som gäller, på bekostnad av livslängden, men det är ju inte touring det gäller! Det är den här cykeln som jag blev kallad legenden för, det var länge sen, men japanare har plockats! Då var motorn std. förutom 810cc, 32mm förgas. och Blair avgas med std. låda.
Har väl aldrig haft så "kul" när jag använde/körde den, då var jag ung och
vild vilket resulterade att jag är inne på min 3dje ram, dom blir lätt krokiga
utanför asfallt vägen om man säger så, dock Featherbed går det bättre för,
jag har testat....
Växelådan är std. som jag flyttat upp 2an mot 3an, och det var ju bra, men
när jag skulle lägga i ettan vid nerväxling skrek det i bakdäcket för hoppet från den nu högre 2an blev för stort. Äntligen fick jag möjlighet till att dreva om till hög
etta! Nu stämde allt! Tätstegat m hög etta har jag alltid varit svag för!
(Drev köpte jag av RGM, och mycket annat som då var bra att handla med.) Precis som min Guzzi Daytona är. Alltså inget att åka i stan med och
absolut inget grönljus-race för mig, de bara sliter sönder grejorna i onödan.
Nej ut på favoritvägen och njut!1-Commando motor 026.JPG
 

Tord Ahlin

Administrator
Oj vilken fin motor. Kan du inte försöka få in lite högupplösta bilder, jag kan hjälpa dig med den saken om du mejlar mig dem. Tänker mig att den kanske exploderar :)g sommar, och då är det för sent.
 

krister

Member
hej och God fortsättning

att det blir en fin fortsättning bevisar bilderna på den fina motorn. En liten fråga är det en liten urfräsning i topplocket så att kolven skall gå fri eller är det ett scwishband (kommer inte i håg stavningen).
Vore kul att höra motorljudet senare när det blir klart

Varma hälsningar Krister
 

Bragfjord

Well-known member
Hej Krister! Och god fortsättning till Dig!
Nej ngt. squish-trim har jag inte planerat, och vet inte mycket om det i
praktiken men lite intressant är det. Jag nöjer mig så här, är inte ute efter
max. trimning, den går fort nog, en och annan Ducati har fullt upp.
Men apropå trimning, skulle kasta div. gamla tidningar och bläddrade i en
"gammal" MCM från 2007 nr1 Där är ett repotage om ett par Norton-
trimmare från Danmark, snacka om duktiga killar! De jag håller på med är
rena söndags-skolan i jämförelse! Visserligen har den värsta, turbo, lustgas
och 920cc, men 146hk på bakhjulet imponerar. den andra som är mer
"normal" (och snyggt bygge) har efter ett antal trimningar just ordnat
squish modfiering av förbränningsrum o kolv då han använder den på
strippen emellanåt, 920cc och 75hk på bakhjulet skjuter på! Ang mina kolvars "överlapp" tar kopparpackningen ut. OBS. Notera stag/fästet mellan
vevaxel och koppling/växellådsaxel!! Heja Danmark!
Ja det finns mycket duktigt folk, även i klubben! MVH.4-011.jpg3-008.jpg4-009.jpg
 

Tord Ahlin

Administrator
Tack för fina bilder, kan du mejla mig artiklarna kompletta med text så skall jag lägga in dem i galleriet, naturligtvis kontaktar jag tidningen först
 
Top