Bragfjord
Well-known member
Jaha då har jag satt ihop min älskade Commando Motor efter lite "service"
Ny 750 cyl. (liknande 850), den gamla sprack, höga kolvar, portat, lättad vevaxel o annat. Megacycle kam som kräver tätstegad låda, t.o.m. har jag fått vevhus halvorna fräst för o-ring i deln. plan, nu är det tätt(?) Även slipat o polerat halvorna invändigt! Sprickbildn? Nä fåfänga.....
Inget för touring-nissar, här skall köras aktivt/tävla om den skall komma till sin rätt!
Inget jag rek. för vanlig åkning där man uppskattar kraften från låga varv,
Men en commando med sin vibb. fria gång är det här "smärtfritt" att varva
ut på växlarna och undan går det med tätstegad låda för den som vill!
Sen hur bra det är för en långslagig motor att varva ska vi inte tala om utan
här är det kul och ut och dra som gäller, på bekostnad av livslängden, men det är ju inte touring det gäller! Det är den här cykeln som jag blev kallad legenden för, det var länge sen, men japanare har plockats! Då var motorn std. förutom 810cc, 32mm förgas. och Blair avgas med std. låda.
Har väl aldrig haft så "kul" när jag använde/körde den, då var jag ung och
vild vilket resulterade att jag är inne på min 3dje ram, dom blir lätt krokiga
utanför asfallt vägen om man säger så, dock Featherbed går det bättre för,
jag har testat....
Växelådan är std. som jag flyttat upp 2an mot 3an, och det var ju bra, men
när jag skulle lägga i ettan vid nerväxling skrek det i bakdäcket för hoppet från den nu högre 2an blev för stort. Äntligen fick jag möjlighet till att dreva om till hög
etta! Nu stämde allt! Tätstegat m hög etta har jag alltid varit svag för!
(Drev köpte jag av RGM, och mycket annat som då var bra att handla med.) Precis som min Guzzi Daytona är. Alltså inget att åka i stan med och
absolut inget grönljus-race för mig, de bara sliter sönder grejorna i onödan.
Nej ut på favoritvägen och njut!
Ny 750 cyl. (liknande 850), den gamla sprack, höga kolvar, portat, lättad vevaxel o annat. Megacycle kam som kräver tätstegad låda, t.o.m. har jag fått vevhus halvorna fräst för o-ring i deln. plan, nu är det tätt(?) Även slipat o polerat halvorna invändigt! Sprickbildn? Nä fåfänga.....
Inget för touring-nissar, här skall köras aktivt/tävla om den skall komma till sin rätt!
Inget jag rek. för vanlig åkning där man uppskattar kraften från låga varv,
Men en commando med sin vibb. fria gång är det här "smärtfritt" att varva
ut på växlarna och undan går det med tätstegad låda för den som vill!
Sen hur bra det är för en långslagig motor att varva ska vi inte tala om utan
här är det kul och ut och dra som gäller, på bekostnad av livslängden, men det är ju inte touring det gäller! Det är den här cykeln som jag blev kallad legenden för, det var länge sen, men japanare har plockats! Då var motorn std. förutom 810cc, 32mm förgas. och Blair avgas med std. låda.
Har väl aldrig haft så "kul" när jag använde/körde den, då var jag ung och
vild vilket resulterade att jag är inne på min 3dje ram, dom blir lätt krokiga
utanför asfallt vägen om man säger så, dock Featherbed går det bättre för,
jag har testat....
Växelådan är std. som jag flyttat upp 2an mot 3an, och det var ju bra, men
när jag skulle lägga i ettan vid nerväxling skrek det i bakdäcket för hoppet från den nu högre 2an blev för stort. Äntligen fick jag möjlighet till att dreva om till hög
etta! Nu stämde allt! Tätstegat m hög etta har jag alltid varit svag för!
(Drev köpte jag av RGM, och mycket annat som då var bra att handla med.) Precis som min Guzzi Daytona är. Alltså inget att åka i stan med och
absolut inget grönljus-race för mig, de bara sliter sönder grejorna i onödan.
Nej ut på favoritvägen och njut!