Hej,
Jag köpte en projekthoj för snart 2 år sedan... sålde min BMW cafe racer för att finansiera köpet, med motivering att "en Norton projekt i garaget att tittar på, ger mig mer glädje än min BMW som jag bara åka på ibland...."
Commandon skulle ju har haft en 90% komplett motor, enligt han som sålde den, men jag borde har gått igenom dom 6 lådor med delar som föjlde med hojen.... mestedels bara skräp...
Motor och låda satt på plats men var tom... delarna som sagt, var inget att ha...
Letade efter en komplett motor i cirka 6 månader, hittade en -73:a med vevhus vent längst bak, i USA och efter mycket om och men, så kom den hem gratis via Danmark....!
Så nu har jag nånting att kommer igång med...
Första steget var inköp av whitworth hyslor och nyklar... Classic MC, precis beställt idag...
Sen ska jag titta igenom motorn, som ser ut att den har aldrig blivit isärplockat... (ingen märken på vevhus halvorna iallafall).
Hoppas bara att den är användbar!
Hojen har lite racer stuk, typ stor Manx TT alluminium tank, magnesium KTM racer framgaffel, brembo skivbroms, tillbakafylttade fotpinnar, ensitskuts, Akron (?) framfälg med högkant (shouldered), bakfälgen är också akron, men med vanlig profil (ingen högkant), tyvärr inte rätt borrningsvinkel till ekrarna, så måste borras om, men om jag kan hitta en WM3 akron bakfälg så ska jag bygga om hjulen istället...
Jag är ny till Norton och kan inte så mycket om dom här underbara maskiner.... antar att det kommer att bli ingen brist med dumma frågor från min sida....
Som till exempel:
Saknar el system till den... Är det 6v eller 12v. Plus eller minus jord?
Eftersom jag har bara statorn just nu.... och den skickar ut växelström... skulla man kunna bygger om til 12v minus jord med en modern likriktare/regulator (rectifier/regualtor)?
Eftersom jag har inte hellre någon tandsystem... så har inte bestämt om det bli Boyer Brandsen, som alla talar så högt om, eller om det bli något lite mer modern, med mindre el förbrukning och programmerbart varvstop tändingskurva.....??!??!!
Mike.
Jag köpte en projekthoj för snart 2 år sedan... sålde min BMW cafe racer för att finansiera köpet, med motivering att "en Norton projekt i garaget att tittar på, ger mig mer glädje än min BMW som jag bara åka på ibland...."
Commandon skulle ju har haft en 90% komplett motor, enligt han som sålde den, men jag borde har gått igenom dom 6 lådor med delar som föjlde med hojen.... mestedels bara skräp...
Motor och låda satt på plats men var tom... delarna som sagt, var inget att ha...
Letade efter en komplett motor i cirka 6 månader, hittade en -73:a med vevhus vent längst bak, i USA och efter mycket om och men, så kom den hem gratis via Danmark....!
Så nu har jag nånting att kommer igång med...
Första steget var inköp av whitworth hyslor och nyklar... Classic MC, precis beställt idag...
Sen ska jag titta igenom motorn, som ser ut att den har aldrig blivit isärplockat... (ingen märken på vevhus halvorna iallafall).
Hoppas bara att den är användbar!
Hojen har lite racer stuk, typ stor Manx TT alluminium tank, magnesium KTM racer framgaffel, brembo skivbroms, tillbakafylttade fotpinnar, ensitskuts, Akron (?) framfälg med högkant (shouldered), bakfälgen är också akron, men med vanlig profil (ingen högkant), tyvärr inte rätt borrningsvinkel till ekrarna, så måste borras om, men om jag kan hitta en WM3 akron bakfälg så ska jag bygga om hjulen istället...
Jag är ny till Norton och kan inte så mycket om dom här underbara maskiner.... antar att det kommer att bli ingen brist med dumma frågor från min sida....
Som till exempel:
Saknar el system till den... Är det 6v eller 12v. Plus eller minus jord?
Eftersom jag har bara statorn just nu.... och den skickar ut växelström... skulla man kunna bygger om til 12v minus jord med en modern likriktare/regulator (rectifier/regualtor)?
Eftersom jag har inte hellre någon tandsystem... så har inte bestämt om det bli Boyer Brandsen, som alla talar så högt om, eller om det bli något lite mer modern, med mindre el förbrukning och programmerbart varvstop tändingskurva.....??!??!!
Mike.