Commando Gammal racer..?

Conkers

New member
Hej,

Jag köpte en projekthoj för snart 2 år sedan... sålde min BMW cafe racer för att finansiera köpet, med motivering att "en Norton projekt i garaget att tittar på, ger mig mer glädje än min BMW som jag bara åka på ibland...."

Commandon skulle ju har haft en 90% komplett motor, enligt han som sålde den, men jag borde har gått igenom dom 6 lådor med delar som föjlde med hojen.... mestedels bara skräp...
Motor och låda satt på plats men var tom... delarna som sagt, var inget att ha...
Letade efter en komplett motor i cirka 6 månader, hittade en -73:a med vevhus vent längst bak, i USA och efter mycket om och men, så kom den hem gratis via Danmark....!

Så nu har jag nånting att kommer igång med...

Första steget var inköp av whitworth hyslor och nyklar... Classic MC, precis beställt idag...

Sen ska jag titta igenom motorn, som ser ut att den har aldrig blivit isärplockat... (ingen märken på vevhus halvorna iallafall).

Hoppas bara att den är användbar!

Hojen har lite racer stuk, typ stor Manx TT alluminium tank, magnesium KTM racer framgaffel, brembo skivbroms, tillbakafylttade fotpinnar, ensitskuts, Akron (?) framfälg med högkant (shouldered), bakfälgen är också akron, men med vanlig profil (ingen högkant), tyvärr inte rätt borrningsvinkel till ekrarna, så måste borras om, men om jag kan hitta en WM3 akron bakfälg så ska jag bygga om hjulen istället...

Jag är ny till Norton och kan inte så mycket om dom här underbara maskiner.... antar att det kommer att bli ingen brist med dumma frågor från min sida....

Som till exempel:
Saknar el system till den... Är det 6v eller 12v. Plus eller minus jord?

Eftersom jag har bara statorn just nu.... och den skickar ut växelström... skulla man kunna bygger om til 12v minus jord med en modern likriktare/regulator (rectifier/regualtor)?

Eftersom jag har inte hellre någon tandsystem... så har inte bestämt om det bli Boyer Brandsen, som alla talar så högt om, eller om det bli något lite mer modern, med mindre el förbrukning och programmerbart varvstop tändingskurva.....??!??!!

Mike.
190_norton1_1.jpg
 

AndersA

Member
Elen först:

12v + jord original. Det kan du koppla hur du vill iofs. Behåll +jorden om du inte skaffar ett exotiskt tändsysten som måste - jordas.

Tändsystem:

Per G mfl gillar det gamla hederliga med brytare, det fungerar fint på en så´n här hoj. Boyer, trispark o.dyl har också sina anhängare (mig tex). Är "fit and forget". Boyer beter sig konstigt vid låg matningsspänning sägs det men jag har aldrig haft problem utom på räsern efter en dags körning, då kör jag total loss så det är kanske inte så konstigt. Ett programmerbart system blir värre, det finns inte mycket sådant som är bara att skruva dit. Ett förslag är Microsquirt och bara använda tändstyrningen. En del meck men med det systemet kan du även -förutom tändkurva- programmera för belastning, antingen med MAPsensor eller alfa-n.
 

Commanditen

New member
Hej,

Snyggt projekt!
Bytte ut mina brytare mot trispark (mycket nöjd med detta). Jag har ett Boyer som låg med då jag köpte hojen. Vet inte om det fungerar eller varför det fanns med men inte var monterat på hojen. Kanske någon kom på att brytare var bättre!!!Du kan få det om du har vägarna förbi Huddinge.
Elsystemet på min Commando-71 är busenkelt. Består egentligen bara av generator, batteri och en enkel likriktare. Det finns även en "överbelastningsdiod som läcker överskotts spänning/ström till jord. Zenerdiod om jag kommer ihåg rätt.

/Staffan
 

Conkers

New member
Tack för tipsen..

Anders... jag hade funderingar på dom pyttelite tandmoduler som finns till modell flygplan... läste någonstans on en som hade monterat på en MC, och den fungerade suverän, drog nästintill ingen ström.. and var tålig...
Men Boyer brandsen känns helt rätt tycker jag...

Staffan....
Huddinge... jag ska fråga frugen om hon känner för en helg i stockholm... lär inte bli någon klagomål från henne...! ;-)

Så jag ta gärna emot din Boyer Brandsen tänding... tack!

Mike
 

AndersA

Member
Runtronic menar du? Sök så hittar du en tråd här någonstans som handlar om dem. De är inte programmerbara, dock, iaf inte hemma I garaget.
 

Kim

Administrator
Jag skulle nog inte montera runtronic på en motorcykel, det är inte gjort för den fuktiga miljön som våra motorcyklar ibland drar igenom, tycker att tri-spark ser seriösare ut, skulle dock vänta och se så dom blir kvitt eventuella problem.
 

Conkers

New member
Jag had bara läste lite snabbt om modell flygplans tändning, men var mest inne på en sån här... fast jag hade glömt vad den hette!

http://www.pazon.com/ignition-system/smart-fire-unit-twin

Dyrt men intressant.

Mike
 

Kim

Administrator
Vad du än väljer se till att din commando kan leverera effekt så det räcker, många har problem med att deras commando inte klarar av att hålla upp spänningen, rekommenderar klart modifierad brytar tändning.
 

Conkers

New member
Hmmm... inte mycket har hänt med hojen senaste året.. kanske händer nåt 2012 istället!

En liten fråga:

Kollade igenom papprerna ikväll, den har gått igenom ursprungskontrollen, men kan inte reg besiktigas tills den är körbart (om jag förståd säljaren).

På ursprungskontroll papper så finns ramnummer, reg nr och motornummer.
Eftersom den motor som satt i var inget att ha efter en motorras, köpte jag en nyare motor.
Frågan är, hur kommer reg besiktningsmannen reagerar om motor nr inte länge stämmer överrens med motor nr på ursprungskontrollen?

Även funderat med det att Motor nr och ram nr var detsamma på commando...

Ska jag:
1. Ta bort motor nr från den "nya" motorn.
2. Stansa in motor nr från den gamla motor ( för att matcha numret på ursprungskontrollen.
3. stansa in ram nr på motorn
4. Gör inget och förklara att motorn som var med på ursprungskontrollen är totalt skrot!

Mike
 

krister

Member
Hej

lite info om runtronik hittar du i den här tråden ,det många inte förstår är att det är nödvändigt att bygga in tändmodulen i en kapsling som skyddar mot fukt och väta samt att tillverka hållare för pickupen ,det är synd att Rundtronik fått ett efterhängset rykte om sig då det är ett mycket bra system när man väl fått bitarna på plats

http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=642&highlight=runtronik


Det här systemet håller på att monteras på min Commando nu

http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=1035

http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=1215

då erhålles HELA elsystemet

Krister
 

krister

Member
hej igen
kanske plats för en förklaring av tändsystemen till de här gammelhojarna för det första när elsystemen konstruerades fanns det ingen lag om halvljus på dagtid ock där lades ribban i effektutag sedan fanns inga elektroniska tändsystem utan ett enkelt brytarsystem med tändspolar ,i Commandons fall två tändspolar med varsin brytarspets alltså en tändspole drar ström åt gången.
När sedan den "första" elektroniska systemen gjorde sitt inträde i marknaden bibehölls de båda tändspolarna men med den skillnaden att de gav gnista samtidigt med resultat att förbrukningen dubblades och det är Akilleshälen med de flesta "nya" tänsystemen då generatorn fortfarande är konstruerad för det enkla brytarsystemet .

Värt att tänka på :
så länge som man använder orginal tändspolar så har man detta problem i bakhasorna
nu finns det Powerboxar att kompletera med, eller att koppla ur halvljuslampan och ersätta den med en något starkare parkeringlampa som reduserar strömuttaget ,jag har ingen erfarenhet av de två sistnämda lösningarna .


Hur gör man då:

Brytar system fungerar bra med lite sevice och underhåll , tändpunkten kan vid lite sltage fladdra lite grann men har ingen praktisk betydelse,
lite extraladdning av batteriet kan behövas.


Använder man elektroniska system som använder orginal två tändspolar är det bra att köpa en hyfsad batteriladdare för stödladdning och kontrolera med tillverkaren vilken effektförbrukning systemet har .

Det finns två undantag mig veterligt och det är Rundtroniken som arbetar utan tändspolar med en förbrukning på 200 milliampere vid 12000 varv och det Spanska Electronica de moto som har sin egen matning och belastar inte det övriga elsystemet

om du använder positv jord eller negativ jord spelar ingen roll bara att vara lite uppmärsam vid monage av tillbehör, det sägs att orsaken till att Engelsmännen valde poitv jord är att det blir mindre med oxid på batteripolerna .

hoppas att detta kan vara till någon hjälp när du väljer system

Vänligen Krister
 

Per G

New member
Hejsan!

Läcker cykel du har att fixa med, kan bli riktigt ball om du får till den.

Intressant det här med tändsystem, verkar vara det mest diskuterade ämnet och av någon anledning ska "alla" byta ut tändsystemet. I övrigt verkar det vara ok att behålla 40 år gammal teknik. Varför detta fokus på just tändningen? Kan ju knappast vara de 5-10 minuter per år det tar att varje vår titta till brytarna och putsa/tvätta dom.
Resten av cykeln är ju inte precis underhållsfri och om det är det man vill ha så köper man väl inte en 40 år gammal mc ??

I vissa kretsar (mest i USA) så har man samma sak med förgasare. Oändligt tjatande om vilket förgasari som är bäst och hur fantastiskt just deras val är jämfört med original Amal.

En sak är i alla fall säker. Nytt tändsystem och nya förgasare kostar mycket pengar att skaffa och jag undrar "hur mycket förbättring får man egentligen för pengarna?"

Att ordentligt fixa till original tändsystemet kostar 500 kr inklusive ett par nya brytare. Förgasarrenovering med trottelmodifiering cirka 750 kr styck, dvs cirka 2000 kr för "hela rasket". Ett i mitt tycke helt ok alternativ för vettiga pengar. Enligt min erfarenhet så ger detta en klart märkbar förbättring. Lättstartad, stabil tomgång, bra gassvar, fin motorbroms, låg strömförbrukning, låg bränsleförbrukning. Vad mer kan önskas?

Känns som att man byter ut saker bara för att man enkelt kan göra det. Jag förstår att det är kul med ett programmerbart tändsystem och förgasare med mycket fler justeringsmöjligheter men ...
Vem har tillgång till bromsbänk och verkligen ställer in allt så att man får ut max ur motorn? Och sedan, hur ofta använder man max??

Per

Hälsningar,
Per
 

Commanditen

New member
Måste nämna TriSpark igen, 0.5A vid 3000 varv och mycket lättmonterat.
Har fungerat klockrent för mig. Kostnad ca. 2000kr

/Staffan
 

Per G

New member
Staffan,

Hela summan, 2000 kr, spenderad och fortfarande glappa förgasare :D

Skämt åsido, Trispark verkar ge en bra motorgång, frågetecknet är värmetåligheten, en del system dör och sen funkar det igen när det kallnar. Jag vet inte om det problemet har lösts?

Per
 

Conkers

New member
Tord Ahlin skrev:
Hör med bilprovningens teknisk personal. 0771 600 800 nåt sånt nummer, då får du rätt svar.

Jag har nu pratat med bilprovnings teknisk upplysning:

Det räcker att jag ta med den gamla/trasig motor till regbesiktningen.

Så enkelt var det...!

Nu få jag sätter igång och se om det jan bli MC av det!

Mike
 

Commanditen

New member
Per,

Inga glappa förgasare längre :) . Fast lika fin tomgång som på din hoj det går nog aldrig att uppnå. Det där med problem med TriSpark, vem har haft det? Bara rykte eller? Om det vore så borde det vara möjligt att borra några små lufthål.

/Staffan
 

krister

Member
hej
Jag tyckte att det lät väldigt optimistiskt med uppgifterna om Tri-Sparks 0.5A vid tretusen varv så jag mailade firman och här är svaret.


Hello Krister,

Thank you for your enquiry. Our classic twin kit will draw no current when it's not running, about 500mA at idle and that goes up to 2 amps at normal running speed. It does not exceed 2 amps at any speed.

Hope this helps, Can I ask what the application is for?

Kind regards,

Stephen Kelly
Northstar Electronics - Tri-Spark Ignition
mob 0414 379 674
tel +61 08 8371 1664
fax +61 08 8371 0839
sales@trispark.com.au www.trispark.com.au

kolla med tillverkaren innan ni köper era Digitala/elektroniska tändsystem

Krister
 

Commanditen

New member
Min siffra var inte hämtad ur luften.
Jag gjorde mätningen genom att koppla loss batterikabeln och sätta min amperemätare emellan. Sen drog jag upp till 3000 varv. Resultatet blev 0.5A.

/Staffan
 

krister

Member
Hej
Elekteriskt sett skilljer det inget mellan Lucas Rita ,Boyer eller Tri-Spark då man använder dubbla tändspolar då det är tänspolarna som står för den största förbrukningen , styrenhetens förbrukning är försumbar och är nog jämförbar med mekaniska brytarspetsar .Jag blottar mitt huvud och böjer det i en ödmjuk gest inför din mätning men vad har ditt system för skillnad som gör 75 % i resultat ,

Vänligen Krister
Ps inte min mening att stjäla tråden men jag tycker att finns anledning att vara lite kritisk då el-frågor och val av oljor har ett drag av frikyrkokaraktär över sig .DS
 
Top