Combat - Identifiering?

Kim

Administrator
Tjena!
Jag läste lite på Norvils hemsida och där skriver dom att en combatmotor har ett C på "Top front of head", någon som vet exakt var det skall sitta? Dessutom skriver dom att avståndet mellan kylflänsarna just mellan topp och cylinder är smalare än dom andra, hur många mm? Bara nyfiken om det är någon som vet detta så vore det kul att veta.

Mvh Kim
 

Lasse L

Administrator
Personal
Jag har dokumentation där det står att "Commando cyliner heads. These are identified by part number and a code stamped on the right exhaust rocker-box face"

Code
RH1 Standard till 1972
RH2 AMA racer
RH3 1972 Combat

Kan inte hitta någon stansning på min, borde vara RH1 på den. Första motornumret för combat-motor är 200976.
 

Bengt_L

New member
Hej!

Har en -73 Interstate med Dec -72 på rödaplåten.
Den har stämpling RH5 på toppen dvs. lowcomp med
32mm inssugsportar, alltså inte Combat !

Bengt L..........
 

Kim

Administrator
Har också en -73 Interstate, försökte hitta beteckningar på toppen igår men det kanske står på typskylten alltså? Men 32mm portar har väl bara combaten eller är det bara 32mm förgasare på combaten som skiljer förutom högkompen?
 

Lasse L

Administrator
Personal
32 mm insugsportar från RH2 AMA racer till RH10, 1974 850, då det blev 30mm igen.

Bengt: Exakt var på toppen var RH5 stansat?
 

krister

Member
hej och god fortsättning
det som skiljer Combaten är 32 mm förgasare 10:1 i komp och något vassare kam 2S ,den kammen får inte blandas i hop med dubbel S (SS).Det instansade C:et letade jag efter många gånger innan jag hittade det under fästplåten till det övre motorfästet så det följer den gängse nortonstandarden att det kan variera med vilket humör verkstadskillarna var på

Krister
 

Kim

Administrator
Aha, hehe.. Jaa, dom där Engelskmännen är lite roliga.. :) Jag ville bara kolla min i och med att min låter lite hårdare än Tords och att det enligt Torsten sitter combatkolvar i den, enligt tidigare ägaren så brukade den vara snabbare än dom andra commandona..
 

krister

Member
hej
Combatkolvar ? Norton planade toppen med 1mm för att höja kompet därav skillnaden i avstånd mellan kylflänsarna,det är möjligt att det sitter andra kolvar i Combaten det har förekommit byten men jag kan inte kontrollera nu då jag har dokumentationen på annan ort . Rimligtvis är det billigare och enklare att plana toppen än att tillföra ytterligare en del till produktionen,om det inte medför andra bieffekter som annan expansion av kolven på grund av högre arbetstemperatur, nu börjar jag sväva lite på målet på grund av okunskap i ämnet motortrimmning

Krister
 

Kim

Administrator
Jag har mindre avstånd mellan kylflänsarna vid topp och cylle än dom övriga, inte mycket men man ser det med blotta ögat.
 

Kim

Administrator
Har inte hunnit tittat. Har haft fullt upp.. Skall titta nåndag! Tydligen verkar det som om combat och sena 750 samt alla 850 ha 32mm insug.. Har inte kollat mitt dock.

Mvh Kim
 

Nortti

Member
Saxat ur Captain Norton

-- not exactly one of Norton's brighter moments. The Combat in '72 was apparently when they changed over to the two small slots instead of the big one.

The experts seem to suggest that you shouldn't buy a new piston with the big slot (probably not something one can do today, I hope), but if you ride prudently you can use up the ones you have. The Commando Service Notes say the problem with slotted pistons is generally "the top coming off the piston when the revs were kept up towards 7,000," but that "the slotted pistons are OK for the man who never goes over 5,000 RPM." The Tech Digest agrees, noting that that piston failure tends to occur in "in a HIGHLY enthusiastically ridden (i.e. overrevved) Commando."
 

Bengt_L

New member
Hej!

Stansningen sitter strax bakom höger ventilkåpa för avgasventilen.
Jag kör semi-Combat eftersom jag tagit av några tiondelar på toppen.
Det var när jag lät montera helicoil på pinnbultarna, som jag bad dem
att ta ett tag på packningsytan.

Jag har kört denna topp med Hepolite Powermax kolvar.Det blev
inte så bra. Motorn spikade vid segdragning och jag bytte snart till
kopparpackning för minskad komp. Dvs. tillbaks på ruta 1 !!

Jag kör numera motorn med originalkolvar, och renoverad i övrigt = bra!

Bengt L.............
 

Per G

New member
Mitt bidrag till diskussionen.

RH1 060988 750cc 9.0 : 1 30mm Standard up to 1972
RH2 061427 750cc 10.25 : 1 32mm AMA racer
RH3 063327 750cc 10 : 1 32mm 1972 Combat
RH4 064038 850cc 8.5 : 1 32mm 1973
RH5 064038 750cc 8.9 : 1 32mm 1973 low compression
RH6 064097 750cc 9.3 : 1 32mm 1973
RH7 064845 750cc 10 : 1 32mm 1973 short stroke
RH8 064884 750cc - 32mm 1973 short stroke race kit
RH9 065013 850cc 10.5 : 1 32mm 1974 high performance
RH10 065062 850cc 8.5 : 1 30mm 1974
A suffix S, e.g. RH6S, indicates a 750cc head fitted with 850cc guides

/Per
 

Kim

Administrator
Lyfter en gammal tråd.. Verkar vara en combat som jag har trots allt. Men kommer titta närmare på det när/om jag river motorn, då kan jag helt säkert sen veta vad det är jag har!
 
Top