Clutch

vidar hjelm johansen

Active member
Hei
Har tenkt å bytte clutch i vinter , da min orginale clutch slurer og drar.
Har tenkt å prøve Barnett lameller.
Er det noen der ute som har erfaring med disse eller andre?

Vidar
 

krister

Member
Hej Vidar
Jag har ingen erfarenhet av Barlettlammeller men bra erfarenhet av orginalkopplingen , tidigare fick jag plocka isär lammelerna och tvätta rent plattorna med bensin varje år men efter byte av olja från vanlig motorolja till helsyntetolja har problemet med slirande koppling helt upphört. Jag har vanliga metallplattor och helfiberplattor med ett exentriskt spår

Vänligen Krister
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei igjen å takk for svaret
Jeg syntes dette er vanskelig. Får så mange forskjelige annbefalinger.
Matt i CNW. var klar på Barnett`s lameller og helt plain motorolje .
En suplyer i norge som kunn driver med gamle Engelskmenn er helt klar på at man skal bruke ATF olje.
Vet ikke hva jeg skal tro :roll: :?:

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Hej Vidar! Jag använde Barnett skivor i 2st Commando, dom var bra.
I min Atlas hade jag ngt. hopplock av lammeller, där måste jag "skölja"
lammelerna med ngt. starkt för att få kopplingen att hålla och koppla ur.
Det räckte att hälla thinner el. dylikt genom kopplings-paketet på plats
med koppl. hantaget indraget sen var den Ok! (en gång per säsong)
Commandon transmissionen är en av de bästa England har gjort, förstår
inte de som esätter med belt, helt onödigt! Och dessutom oljetät trans-
kåpa! Jag förordar ATF- olja i transmissionen.
Ang. min -74 Commando, när jag köpte den så slirade kopplingen och var
svår att koppla ur (friläge) hade stållammeler utan belägg, efter byte till
Barnett så fanns både bett och frikoppling! Detta gjordes på -80 -90talet
är bäst att tillägga men nya ägaren klagar inte. MVH.
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej
min Commando kör jag numera med ATF till kopplingen, gick över till detta efter att jag haft problem med slirande koppling.
Jag har originallammeler och jag har inte haft isär den på tre säsonger nu för rengöring. Tidigare fick jag göra det minst en gång varje säsong.
/Magnus
 

krister

Member
hej Vidar
Innan jag började med helsyntetolja använde jag ATF som fungerar mycket bra och skillnaden är att ATF:en har ett lite "råare" eller "hurtiger"ingrepp av kopplingen annars tycker jag att det inte spelar någon roll vilken olja ,I mitt fall är det enklare att ha samma olja i kopplingen som jag har i motorn .

Vänligen Krister
 

vidar hjelm johansen

Active member
Takk for responsen
Konklusjonen jeg trekker ut av dette må være at Barnett`s lameller og ATF olje må være den beste løsningen.
Når det gjeller oljen; bruker dere den anviste mengden. 0,2 l, :?:

Vidar
 

Magnus Jönsson

Administrator
Angående oljemängden så brukar jag öppna påfyllningspluggen, ställa den på sidostödet och fylla på tills det rinner ut, tror det blir knappt 2 dl, läste det här på forumet nån gång.
/Magnus
 
Top