Clutch

vidar hjelm johansen

Active member
Hei igjen

Har nå et nytt spørsmål..

I vinter hadde jeg ute primæren i forbinnelse med en starter jobb.
Tok da ut hele clutchen for å få av det indre primær dekselet.
Nå er ikke clutchen helt som den var. Den er litt ekkel å få i fri (grønn lampe skal lyse). Jeg kjenner at når jeg legger inn 1. gir så tar den litt tak, tror ikke den frir 100%.
Har prøvd å justere både vaier og senterskruen, det hjelper ikke.
Den funker greit egentlig, men ligger litt på når den skal fri helt.
Har noen noen gode forslag til hva jeg skal gjøre. Den har vært så bra.
Lamellene er nye . Jeg byttet senterlageret til et lukket SKF lager når jeg satt alt sammen

Vidar
Kan det være noe her?? :?:
 

Per G

New member
Du har ju MK3 så det ska väl inte vara för spänd primärkedja?
Då blir det som du beskriver det.

Annars ska du justera kopplingen:
1) Slacka av kopplingsvajern med justeringen så den inte ligger på
2) Kolla att kopplingsarmen i lådan inte ligger fel. Kolla in igenom inspektionsluckan så ser du den.
3) Justera skruven vid kopplingskorgen. Lossa muttern och backa ut skruven litet. Skruva sedan in skruven till den ligger mot stången. Backa sedan ut ett halvt varv eller något mindre. Lås sedan muttern men håll emot skruven så den inte följer med.
4) Justera på vajern så du har ett litet men klart kännbart spel i handtaget.

Nu ska kopplingen vara ok. Annars blir det mera felsökning men det borde fungera, speciellt med nytvättade skivor.

Lycka till.

Per
 

vidar hjelm johansen

Active member
Jeg justert den som beskrevet.
Var ute å prøvde å justere den på nytt.
Jeg la et bord under senter-støtta slik at bakhjulet kom fritt fra gulvet.
Når sykkelen stod i fri , kunne jeg snurre hjulet fritt uten noe motstand.
Satte den i 1.gir klemte inn clutchen , og gjorde det samme. Nå er det motstand, jeg kan greit snurre det men det er noe som holder igjen.
Prøvde nå å justere både vaier og senterskrue ,motstanden var den samme. :( . Må nok åpne primæren å ta ut clutchen, men jeg forstår ikke hva som kan være galt. :idea: Har pakket clutchen flere ganger uten å oppleve noe som dette.
Gode råd/ideer taes i mot med takk før jeg åpner primæren...

Vidar
 

Per G

New member
Verkar ju som att den inte frikopplar!

- Börjar den dra direkt när du börjar släppa ut kopplingshandtaget?
Då måste du justera kopplingen tightare med justerskruven så du får tillräckligt mycket rörelse för att frikoppla.

- Har du bytt kopplingsarmen som sitter i växellådan?
Den som är till Atlas passar men har en litet annan profil som ger mera moment (lättare koppling) men ger ett mindre utslag så då kan det bli problem.

- Skulle eventuellt kunna vara utgående lagret i lådan som är slut men jag vet inte om det ger detta problem.
Du kan kolla det genom att trampa ner sekundärkedjan och samtidigt titta in i primären och kolla om primärkedjan spänns. Om lagret är ok ska primärkedjan inte spännas.

Hälsningar,
Per
 

vidar hjelm johansen

Active member
Det er riktig. Den frikopler ikke helt.
Girkassa er overhalt for to år siden med nye lager og foringer.
Har justert på alle måter ingen ting hjelper.
Jeg har gått å fundert på en ting. Mellom clutch kasettet og gir kasse akslingen er det to skiver en tynn og en tykk med et ned dreid sete som passer mot annlegget på akslingen. Jeg har tenkt :idea: Hvis jeg har snudd den feil veg, vil vel clutch-kasseten komme ca 1 mm lenger ut (fra lådan) Hva skjer da? Vil ikke jeg da få mindre slaglengde på utløser-staget??
Dette er en ide jeg har. Forstår ikke hva annet jeg kan ha montert feil,
eller hva????

Vidar
 

vidar hjelm johansen

Active member
Det er meg nå igjen!

Har nå åpnet primæren og tatt ut clutch lammelene.
Jeg reagerte litt på at noen klebet seg sammen,hang litt sammen i oljen,
så min mistanke gikk mot oljen.
Jeg vasket alt og satt det sammen igjen, og prøvde uten olje.
Clutchen var nå perfekt. Når jeg startet sykkelen på senter støtta, slik at
bakhjulet var fritt fra bakken, og satte den i gir stod hjulet helt i ro.

Så jeg tror jeg har tullet med oljen/mengden..
Hva slags olje er best å bruke, og hvor mye ,eller lite, skal jeg bruke :?:

Vidar
 

Robban

Member
Det finns säkert en hel del olika åsikter om val av olja i primären.
Innan jag bytte till torrkoppling och belt provade jag en hel del olika oljevarianter. Den jag tyckte fungerade bäst var en blandning 50/50 av vanlig motorolja (20/50 mineralolja) samt ATF-olja. Om dina lameller klibbar ihop borde du kunna prova med en mer lättflytande olja, kanske ren ATF-olja?
Lycka till
 

Per G

New member
ATF verkar funka bra i primären på pre-MK3 i alla fall.
Ev kan det vara så att MK3 behöver tjockare olja för att spännaren för primärkedjan ska fungera ordentligt.

Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Jag har kört min 71:a på atf i flera år nu med gott resultat, läste nånstans att man ställer den på sidostödet o fyller på tills det rinner ut genom nivåpluggen.
/Magnus
 
Top