Clutch"en igjen. Hva har jeg gjort feil ?

vidar hjelm johansen

Active member
Hei, og takk for sist (vestkust treffet)

Sliter fortsatt med clutchen. Den frikopler ikke helt, ligger litt på når jeg klemmer koplingen helt inn, slik at jeg ikke kan få den i fri uten å stoppe motoren. Presser jeg sykkelen litt på høygir får jeg den til å slure.
Lamellene og trykkfjæra var ny for 3 år siden. Alt var ok inn til i fjord.
I vinter hadde jeg clutchen og primæren ute i forbinnelse med rep. av starteren.
Da byttet jeg også lageret i clutchen, ellers satte jeg bare alt tilbake igjen slik som det var (tror jeg)
Jeg har prøvd å justere på alle måter , og prøvd både tynn motorolje og
ATF oljen som jeg altid har brukt.
Ingen ting hjelper, bortsett fra å kjøre uten olje, da er den fin og frir skikkelig, men det går jo ikke...
Hva kan jeg ha gjort feil. :?: :?: :idea:
ps.
er usikker, men jeg mener å huske at en av platene i clutchen, (tror det var ei av stålplatene hadde noen huller i seg og jeg er ikke sikker på hvor jeg satte den)
Vidar
 

vidar hjelm johansen

Active member
Får svare selv :mrgreen:
Plukket clutchen ut igjen, og gjorde alt rent, (i bensin). Jeg kom på at i vinter når jeg overhalte starteren og hadde alt ute ,byttet jeg primær-kjeden. Den nye var innsatt med noe klissete fett som jeg ikke vasket bort. Kanskje dette forurenset lamellene mine ?,
Clutch senteret (063979) har fått etter 30 år slitemerker/ grader etter lamellene. Disse gjevnet jeg ut med en fil, Jeg tenkte at da får lammellene mer muligheter til å være løse, hvis ikke de ligger fast i et spor.
Som jeg har nevnt , så har en av stål skivene noen hull. Jeg passet på at den kom innerst, dette er min teori, men jeg tenkte at de ville bidra til å slippe til litt luft mellom skivene slik at de lettere slapp fra hverandre.
Ihvertfall, summen av dette er at nå er clutchen slik den skal være uten hverken drag eller slipp :p

Vidar
 

krister

Member
hej Vidar
som jag förstår så har du gjort allt korrekt, jag har använt alla typer av oljor till clutchen med olika resultat och med alla oljor så har jag fått tagit i sär och regjort med bensin ,det som skiljer mellan olika oljor är hur lång tid det gått mellan rengörningarna ,vanlig motorolja ungefär två månader ,ATF olja ca 3 år och helsyntetisk motorolja ca 4 år . det som kan vara en färbättring är den speciella mutter med o-ringstätning för tryckstången till kopplingen som hindrar växellådsolja att komma in i kopplingen . Det finns olika typer av lammellplattor att prova med om du tycker det verkar kul att exprimetera med jag vet inte om det gör någon större skillnad,jag har använt orginalplattor sedan motorcykeln var ny med den skillnaden att jag för 10 år sedan grovsvarvade ytorna på fiberplattorna till en ytterst grov yta ,jag tyckte då att det blev skilnad men det kan vara en subjektiv känsla då man gärna vill att ens egna tweks gör underverk .
Det verkar som att oljan i Commandokopplingen inte byts ut utan stannar kvar mellan beläggen och blir som smör och kletar på så vis till det hela så en teoretisk tanke är att försöka få ett kraftigare flöde av olja in mellan plattorna ,ett sätt är att kanske borra ett antal små hål i kopplingscentrummet och på så vis få in olja som sedan med cenrtrifugalkraften slungas ut över plattorna

Du får ha en skön midsommar

Krister Törnblom
 
Top