Chansning som gav bra resultat direkt

camenius

Well-known member
Det är mycket, man vill hinna...
...en kul grej är ju att få tag i gamla ägarfakta och gamla bilder på en gammal hoj man har. Som min CJ från 1934 exempelvis.

Frugan och jag åkte förra veckan ner till södra Småland och bad dagstidningen Smålänningen att intervjua oss i "vår jakt på Hilding Karlsson från Ljungby", cykelns förste ägare. Journalisten var förberedd på vårt besök så vi gjorde även några besök hos personer som journalisten grävt fram och som mindes Hilding Karlsson. De berättade om "Blixten" som han kallades. :D Sen skrev en journalist en artikel och fotade.

Artikeln publicerades idag och gav utdelning direkt. En brorson till förste ägaren ringde tidningsredaktionen direkt, vilka i sin tur väckte oss i morse, med glada besked.

Fick även namn och nummer till försteägarens dotter ...och där har vi verkligen tur! Hon bor i Sockholm och lovade leta reda på gamla bilder hon visste fanns på både Hilding fru och hoj (-ar, han hade flera, hojar alltså *L*). Fick även en massa fakta om honom. Ska träffa henne om cirka en vecka eftersom hon blev väldigt intresserad av cykeln. Inte konstigt för "pappa sa ofta att den cykeln var han mycket stolt över och att det var hans lyckligaste tid"

Kul att få träff på detta sätt eftersom dessa personliga fakta ger på något sätt en djupare dimension till hojen!

camenius

Well-known member
ja, vad gäller din Big 4 så gjorde jag några efterforskningar som jag hoppas du fick med hojen. Jag hann/orkade just då inte fullfölja, men du kan ju ta upp tråden när du får tid.
Man kan alltid hitta spår och det är kul om de kan leda till bilder från förr, på cykeln.