Castrol R olja

Grusse

New member
Hej Alla Nortonister
Jag letar efter Castrols gamla hederliga racingolja som har en sån juste odör efter förbränningen.
Vet någon var oljan går att få tag på? Har varit i kontakt med Castrol Sverige men de viste inte vad det var!!?. Oljan heter bara (tror jag) Castrol R. Det finns Castrol R30 och R40 men de är ju vanliga motoroljor.
Jag förmodar att flertalet här vet vad jag menar.
Hoppas på +svar så man får känna doften igen.
Hälsningar
Grusse

Lars Hoffmann

New member
Hejsan,
Jag var på vår oljehall i Frändefors ikväll för att köpa Aspen bensin.
Då hittade jag tre oljeflaskor med Castrol RS, vet inte om det är detta du menar. Hursom är de otroligt bra att göra med, jag köper all olja där till Norton:en och alla andra maskiner. De har allt i oljor och bränslen.
Du kan ju ringa 0521-40850 eller maila på: info@oljehallen.se
Hälsningar
//Lasse

A

Anonymous

Guest
Hej!

Castrol R är en vegetabilisk olja som inte finns i Castrols vanliga sortiment, utan i deras Classic-serie. Titta på www.castrolshop.se
Hälsningar
Kristian

A

Anonymous

Guest
Hej!

Olivolja med doften av det toscanska köket i avgasrören!
Olja måste vara det mest diskuterade ämnet på olika forum världen runt. Och det mesta man läser grundar sig i okunskap eller missuppfattningar. För det första måste motorn vara i bra skick - lager, oljepump, oljefilter etc. Sedan väljer man lämpligen en högkvalitetsolja från ett känt företag, som kan presentera utförliga tekniska specifikationer för sina oljor. Jag väljer en olja med hög flampunkt (klarar höga temperaturer), relativt högt zinkinnehåll (slitagehämmare vid metallkontakt) och en relativt hög viskositet (20W/50). En olja för moderna motorer med katalysator etc. är inte alltid den bästa oljan för en äldre motor. Exempelvis är katalysatorn känslig för vissa tillsatser som kan vara bra att ha i oljan för äldre motorer.

Byter man oljan ofta är det knappast ekonomiskt motiverat att välja syntetolja, och en bra mineralolja är alltid bättre än en dålig syntetolja. Oljebasen är viktig, men tillsatserna spelar sammantaget en större roll för oljans prestation, oavsett om oljan är syntet eller mineral. En utpräglad MC-olja kan man ju välja, men eftersom motoroljan i en Norton inte smörjer växellåda och koppling, finns det ingen anledning att betala extra för dessa tillsatser som finns i en MC-olja.

Under många år har jag kört med 76 High Performance Motor Oil i mina motorcyklar, och jag tycker att det är den bästa oljan på marknaden med avseende på pris kontra prestation. Företaget ingår i Phillips-koncernen i Texas, och i Sverige kan man hitta oljan hos Hansen Racing.

Hälsningar

Kristian

Conkers

New member
Gammalt tråd.... men...

Castrol R30 eller R40 är den som OP frågade efter, inte så himla lätt att hitta nuförtiden, tror inte att R30 finns längre, men R40 finns att beställa...
Jag därimot köpte Silkolenes "castorline" olja.... om det är endast lukten man är ute efter, blanda in en deciliter i tanken när man fyller upp med soppan.... fungerar utmärkt, luktar gött.... och man kan fortfarande köra med vänlig olja i motorn, sånt som man kan köpa överallt för att fylla på isåfall att nivån har gått ner under långkörning.....

Conk.

A

Anonymous

Guest
Tjenare i mörkret vänner, glädjer en gammal rejsputte att behovet av "RIKTIG" olja fortfarande finns.
Som tidigare svar antyder så finns svaret på :www.castrolshop.se
Välj motorsport, välj sen speedway, scrolla sen ner och där, voìla 8)
dyker både R30/R40 upp till helt ok priser/Liter.
Bara att önska av Tomten (om man varit snäll!)
Får passa på att önska alla forumvänner en riktigt GOD (H)JUL O ETT GOTT NYTT ÅR! :)
Mvh Magnus "Sunshine" Carlson i Skillingaryd.

Conkers

New member
Frändefors Oljehall har även Castrol M, som är SAE 50... mest för metanol motorer, men det är den som jag änvänder nu för tiden.

Ring till dom och fråga.

Frändefors Oljehall AB

0521-40850

info@oljehallen.se

190_castrol_m_1.jpg

Mike.

[Edit: jag knallade ut till verkstan och knappade av ett kort för dig.]