Byte till trådclips för bättre kolvbultslåsning

Per G

New member
Detta finns omnämnt i någon artikel i Nortonisten men jag tyckte att det vore bra att ha med här också.

Original hålles kolvbulten på plats medelst segersäkringar. Enligt klubbens motorgurus så orsakar dessa en hel del problem, lossnar och man repar sönder cylindern.

I vintras när jag hade toppen av för renovering så lyfte jag av cylindern för att kolla om jag hade rätt låsning. Icke, satt segersäkringar där :(

Blev byte till trådclips av pianotråd som "snäppte" fint på plats (kan nog bli ganska "roligt" att ta ur den dag det behövs).
Passade också på att tvätta av cylindern ordentligt och måla upp den med svart motorfärg (som efter 100 mil fortfarande ser riktigt bra ut). Monterade även en cylinderfotspackning.

Det var litet trixigt att få ner cylindern över kolvarna (blir ju båda samtidgt på en parallelltwin). Finns visst delbara kolvringskompressorer för typ 2-300 spänn styck och det behövs två! Löste det med att använda glatta stålband som används för att förankra gods på pallar :D Rullade ihop dessa till rätt diameter och satte dit låsklämma runt. Med hjälp av två styck av dessa hemmagjorda kompressorer så fick jag på cylindern utan några missöden.
En annan variant att göra det på är att värma ur kolvbultarna, ta bort kolvarna och installaera dom en och en i cylindern. Sedan får kolvarna sticka ut nedåt så att kolvbultshålet friläggs och man kan värma dit kolvbulten och pillra i låsclipsen. Ska visst fungera bra.

Sedan återstår momentdragning. Skrev ihop nedan instruktion för detta:

Totalt 9 förband (tre olika) som håller cylindern mot vevhuset:
1 mutter 3/8” framkant av cylindern, mitten positionen Moment 25 ft lb.
4 mutter 5/16 runt cylindern. Moment 20 ft lb.
4 insexskruv genom cylindern. Moment 30 ft lb.

Dra åt i nedanstående ordning och öka momentet i varje omgång till rätt moment uppnås.
Ordningsföljd (position angiven som om man sitter på cykeln)

Insexskruv höger fram
Insexskruv vänster bak
Insexskruv vänster fram
Insexskruv höger bak
5/16 mutter höger bak
5/16 mutter vänster bak
3/8 mutter fram i mitten
5/16 mutter höger fram
5/16 mutter vänster fram


Lycka till!

/Per
 

Peter

Member
Jag har alltid haft clips, inga problem att få loss men täta hålet runt vevaxlarna ordenltigt med en trasa först, dom vill gärna smätta iväg och få ner en i vevhuset kan betyda ordentligt med ofrivilligt extra arbete. Värma ur kolvbultarna? Jag har alltid monterat kolvarna i cylindern och sedan satt kolvarna på vevstakarna. Fast inte har jag behövt värmna. Tryck med handkraft eller en kolvbultsutdragare ska räcka, det är bara 0-spels passning och inte mindre. Det är vad jag läst och så har det alltid varit på min Commando.
 

Per G

New member
Det där med att täppa till ner mot vevhuset glömde jag att skriva, inte kul om man tappar ner något där!

/Per
 

Tord Ahlin

Administrator
Håller bara med allt ovanstående, Helt ofattbart att segersäkringar
används till att låsa kannbultar :shock: Det borde vara straffbart.
 

Commanditen

New member
Hur många konstaterade motorras finns egentligen pga segersäkringar? Jag menar, egentligen finns ju ingen belastning på dessa, att de skulle börja rotera vid något visst varv eller? Låter inte troligt tycker jag men jag är samtidigt ödmjuk för expertisen här. Däremot så skulle det kunna bli ras om någon slarvade med monteringen av säkringarna.
Någon som har haft en hoj som säkert havererat pga av segersäkringar?
Nyfiken då jag kontaktat en tidigare ägare och fått veta att de sitter segersäkringar på min hoj. Dock lär som ha suttit där sedan 1994.

Nybörjar-Commanditen
 

Peter

Member
Det jag har hört är att de kan spricka p.g.a de stora värmeskillnaderna. Men det är säkert skillnad på kvalitet oxo. Clipsen är inte lika sprickbenägna då det är fjäderstål.
 

Magnus Jönsson

Administrator
Jag råkade ut för haveri p.g.a. trådclips på en tvåtaktare för några år sedan.
Förmodligen hade kolvarna plockats bort vid nåt tillfälle och satts dit igen med samma clips, varpå clipsen stukats lite och börjat rotera i spåret. Till slut hoppade ett ur spåret med haveri som följd, inte så allvarligt när det är tvåtakt, men...
:!: Så se till att inte återanvända dem utan byt till nya varje gång :!:
/Magnus
 
Top