Per G
New member
Detta finns omnämnt i någon artikel i Nortonisten men jag tyckte att det vore bra att ha med här också.
Original hålles kolvbulten på plats medelst segersäkringar. Enligt klubbens motorgurus så orsakar dessa en hel del problem, lossnar och man repar sönder cylindern.
I vintras när jag hade toppen av för renovering så lyfte jag av cylindern för att kolla om jag hade rätt låsning. Icke, satt segersäkringar där
Blev byte till trådclips av pianotråd som "snäppte" fint på plats (kan nog bli ganska "roligt" att ta ur den dag det behövs).
Passade också på att tvätta av cylindern ordentligt och måla upp den med svart motorfärg (som efter 100 mil fortfarande ser riktigt bra ut). Monterade även en cylinderfotspackning.
Det var litet trixigt att få ner cylindern över kolvarna (blir ju båda samtidgt på en parallelltwin). Finns visst delbara kolvringskompressorer för typ 2-300 spänn styck och det behövs två! Löste det med att använda glatta stålband som används för att förankra gods på pallar Rullade ihop dessa till rätt diameter och satte dit låsklämma runt. Med hjälp av två styck av dessa hemmagjorda kompressorer så fick jag på cylindern utan några missöden.
En annan variant att göra det på är att värma ur kolvbultarna, ta bort kolvarna och installaera dom en och en i cylindern. Sedan får kolvarna sticka ut nedåt så att kolvbultshålet friläggs och man kan värma dit kolvbulten och pillra i låsclipsen. Ska visst fungera bra.
Sedan återstår momentdragning. Skrev ihop nedan instruktion för detta:
Totalt 9 förband (tre olika) som håller cylindern mot vevhuset:
1 mutter 3/8” framkant av cylindern, mitten positionen Moment 25 ft lb.
4 mutter 5/16 runt cylindern. Moment 20 ft lb.
4 insexskruv genom cylindern. Moment 30 ft lb.
Dra åt i nedanstående ordning och öka momentet i varje omgång till rätt moment uppnås.
Ordningsföljd (position angiven som om man sitter på cykeln)
Insexskruv höger fram
Insexskruv vänster bak
Insexskruv vänster fram
Insexskruv höger bak
5/16 mutter höger bak
5/16 mutter vänster bak
3/8 mutter fram i mitten
5/16 mutter höger fram
5/16 mutter vänster fram
Lycka till!
/Per
Original hålles kolvbulten på plats medelst segersäkringar. Enligt klubbens motorgurus så orsakar dessa en hel del problem, lossnar och man repar sönder cylindern.
I vintras när jag hade toppen av för renovering så lyfte jag av cylindern för att kolla om jag hade rätt låsning. Icke, satt segersäkringar där
Blev byte till trådclips av pianotråd som "snäppte" fint på plats (kan nog bli ganska "roligt" att ta ur den dag det behövs).
Passade också på att tvätta av cylindern ordentligt och måla upp den med svart motorfärg (som efter 100 mil fortfarande ser riktigt bra ut). Monterade även en cylinderfotspackning.
Det var litet trixigt att få ner cylindern över kolvarna (blir ju båda samtidgt på en parallelltwin). Finns visst delbara kolvringskompressorer för typ 2-300 spänn styck och det behövs två! Löste det med att använda glatta stålband som används för att förankra gods på pallar Rullade ihop dessa till rätt diameter och satte dit låsklämma runt. Med hjälp av två styck av dessa hemmagjorda kompressorer så fick jag på cylindern utan några missöden.
En annan variant att göra det på är att värma ur kolvbultarna, ta bort kolvarna och installaera dom en och en i cylindern. Sedan får kolvarna sticka ut nedåt så att kolvbultshålet friläggs och man kan värma dit kolvbulten och pillra i låsclipsen. Ska visst fungera bra.
Sedan återstår momentdragning. Skrev ihop nedan instruktion för detta:
Totalt 9 förband (tre olika) som håller cylindern mot vevhuset:
1 mutter 3/8” framkant av cylindern, mitten positionen Moment 25 ft lb.
4 mutter 5/16 runt cylindern. Moment 20 ft lb.
4 insexskruv genom cylindern. Moment 30 ft lb.
Dra åt i nedanstående ordning och öka momentet i varje omgång till rätt moment uppnås.
Ordningsföljd (position angiven som om man sitter på cykeln)
Insexskruv höger fram
Insexskruv vänster bak
Insexskruv vänster fram
Insexskruv höger bak
5/16 mutter höger bak
5/16 mutter vänster bak
3/8 mutter fram i mitten
5/16 mutter höger fram
5/16 mutter vänster fram
Lycka till!
/Per