Bjarne, hade en gammal 945a säger Du? Du har väl inte sålt en så bra bil? Bästa Volvon!
Tänk bara så lätt de var att byta kamremmen på de gamla Volvo bilarna!
Jag tog jobbet att byta kamremmen på en mindre Ford, ungefär som en Fiesta åt en granne.
Så långt såg allt bra, men bilen gick inte framåt trotts 1an var ilagd! Va, nu då? Har drivaxeln gått av?
Nä då, kopplingen totalt utsliten, bara att bogsera hem.
När bilen väl va på lyften så fick jag lära mig att nu (2007) gäller töjbara multiremmar, alltså inga justeringar vilket betyder att ny rem skall krängas på, helst med spec. verktyg! Bara att skära av om byte...
Så det var ju snabbt gjort, och kamremmen hade jag tänkt att göra som med Toyotan här ovan..
När kåpor, motorfästen, generator fästen o annat var demont. så fick jag göra en motorbalk" så den inte skulle falla ned.
Allt fri lagt för byte! Trodde jag... Det var inte möjligt att kränga på ny kamrem då vevaxeldrevet hade en stor bricka" som satt fast på drevet, Ridå! Å drevet satt löst på vevaxeln! Ingen kil, inga splines! Remskivan dras hårt fast när inställningar är klara!
Alltså nu behövdes spec. verktyg som jag inte hade, men en annan granne jobbar på Volvo (!) och kunde låna verktyg.
Som bestod av en förlängd skruv att fixera vevaxeln med och ett långt järn att fixera kamaxlarna (Dubbla) med i bakkant.
Okay, så var det och allt blev bra, men det jag vänder mig emot är det omständliga arbete på en så obetydlig vardagsbil, de kostar ju pengar! Bara de här är ju skäl för elbil framöver(!)