Byta smörjor i norton 650 -68

Deafprod

New member
Hej anglofiler.

Jag har nyss adopterat min första äldre engelsman

Vill nu byta smörjor i den.

Är mycket osäker på alltihop och hittar
Ingen tydlig info.

Jag har både rep bok och någon annan manual.
Däri står det mycket men jag hittar inte vad jag söker.
Har tappat ut en massa olja ur vevhuset via den stora bulten i botten och sedan tömt oljetanken. Fyllt på 2,5 l ungefär.
Är det bara å åk?

Sen vill jag byta växellådsolja samt primärdrivolja men hur gör jag?
Nån som vet nån guide eller vill hjälpa mig lite?
Jag vill inte sabba min underbara maskin

Öppna rör raka spjäll å ful sula

Björn
 

krister

Member
Hej igen
Sorry såg inte överskriften , jag har commando 72 och har helsyntet 15-40 tror jag i motorn och transkåpan ,i växellådan skall man ha EP-90 transmisionsolja .
Du får säkert lika många förslag på olika oljor som du får svar ,en del använder specialoljor som typ rak 40 olja för oldtimercyklar och somliga tankar billigaste som gå att få tag på för egen del har jag nog använt de flesta oljor som finns på marknaden utan att jag märkt någon större skillnad och vid senaste byte av kolvringar då min cykel gått ungefär 5000 mil var honingsreporna kvar i större delen av cylindern,det är få knuttar som skruvat ner motorn efter varje oljebyte och mätt slitage men i de tester som gjorts kan man se att olika fabrikat uppför sig med olika slitagegrad typ ett fabrikat är det mycket partiklar av koppar ett annat fabrikat uppvisar järnspån och ett tredje visar på aluminiumspån och vis av detta har jag kommit till den slutsatsen att man ska byta fabrikat och kvalite lite då och då så får man ett jämt slitage i motorn för sltage kommer man aldrig ifrån .
Det är viktigare att byta olja och filter med regelbundenhet än att ha en dyr specialolja

Varma hälsningar Krister
 

Bragfjord

Well-known member
För Din 650 skulle jag ha 10/40 halvsyntetolja i motor, v-låda 80/90 olja,
i transen ATF dextron då kopplingen vill klibba" med vanlig motorolja, alltså
inte koppla ur när den stått till nästa dag eller vid kall start. Commandon har en bättre koppling och är inte lika känslig" men även där förordar jag
ATF-oljan. Finns oljefilter? Inte helt fel, men kräver omsorsfull mont. Var rädd om Din goding" MVH.
 

Deafprod

New member
Tackar för svaren.



Men Vart tappar jag ur växellådsoljan och hur högt ska nivån ligga när man kikar i inspektionsluckan? Man fyller väl på där vad jag ser på bilden i manualen.

Hur byter man transoljan?
Vill gärna ha atf där då kopplingen faktiskt inte kopplar ur 100%



Som ni märker helt grön på gamla britter.
Dessutom oduglig på att finna info. Har googlat i en vecka utan någon framgång.



Nåja alla är ju barn i början

Salve



650ss -68 går som ett skott
Björn
 

otto

New member
Hej

Du tömmer växellådans olja genom bottenpluggen som sitter på baksidan av lådan mellan motorplattorna.Sen finns en nivåplugg på ytterkåpan som du ska fylla till när du står på centralstödet. En imp pint (ca 0,57cl) rekommenderas av SAE80/90. Jag brukar inte få i riktigt så mycket utan nivåpluggen hamnar lite under nivån. Du kan se pluggen med en liten lampa genom inspektionsluckan också.
Sen ska du ha ca 130 cl i transen och det finns många olika åsikter på vad det ska vara för olja. Jag hade en SAE 20 olja i transen. Ställ hojen så den lutar åt vänster och töm via pluggen som sitter på mitten i botten. Fyll genom inspektionsluckan. Sen kommer det svåra om du har original plåttranskåpor. Det är att få oljan att bli kvar där. En mutter som håller en stor plåtkåpa med ett gummiband innanför Sen två plåtbrickor som täcker ett ovalt hål så du kan justera transkedjan vid ingående axel med filttätning. En del siliconar ihop halvorna(måste vara ett h--vete att dela) och det hjälper lite men jag har aldrig lyckats tros många försök att få det oljetätt. Fördelen är att du har automatiskt rostskydd och kedjesmörjning bakom transen. Eftersom min koppling var helslut så bytte jag till belt drive för några år sen och då behöver man ingen droppskål i garaget längre.
Sen motorolja kör jag med rak 40 eller 50 olja.Tex biltemas classic oil. Det funkar bra om du inte kör på vintern . Gör du det så kör 20/50 eller dyl. Tillhör du det fåtalet som kör mer än 500mil om året kan det vara bra att byta med den intervallen. Annars vare år. Då klarar du dig utan någon motorrenovering eller annat i minst 20 år om du kör mindre än så.
Köp Haynes manual för twins före commando om du är osäker. Där finns allt om service och renovering
Otto
 

krister

Member
Hej
jag har inte haft någon Norton med plåttrans men har hört att de läcker om man drar dom för hårt ,kan det stämma ?

Hlsn.Krister
 

Deafprod

New member
Tackar det där var vad jag sökte.
Haynes beställd. Får se om den visar servicepunkter bättre än mina 2 gamla böcker som medföljde moppen.

Härligt att snart kunna vrida på hyfsat lugn.
Kanske den slutar läcka igen. Antagligen tryckt ut nån packbox vid transen har jag läst någonstans i någon tråd. Men det var visst lugnt bara å fixa till vintern...

Tack igen
 

Bragfjord

Well-known member
Ja transkåpans tätning är viktigt, det räcker många ggr. med fett runt g-packn. men tyvärr är transkåporna illa medfarna och då kan Silicon hjälpa. Men Obs. nivå pluggen! Som sitter i transkåpans nederkant, är inte avtappn. Om byte olja ta av kåpan. Det ska inte vara mer olja än till nivå pluggen, kedjan som skall hänga" (alla kedjor!) doppar i oljan Ang. koppl. klibbar, ta bort kåpan och dra in koppl. handt. fullt, skölj" koppl. packetet med ngt. lösn. medel, eller bensin, blås rent med tryckluft ( om Du har, inte nödv. men bra) därefter är koppl. som ny! Jag hade trimmad 850 motor i Atlasen med org. trans, inga problem, belt, ja men inte nödv. MVH.
 

krister

Member
Hej
ja ATF-olja är bra mot kladdig koppling jag har kört på det många år men bytte för 5-6 år sedan till vanlig motorolja HELSYNTET och det fungerar lika bra som ATF men med den lilla skilnaden att ingreppet blir lite mjukare ,det är viktigt att det är helsyntet annars kladdar kopplingen igen.

Krister
 

Bragfjord

Well-known member
Hej Krister! Helsyntet, ja varför inte om man nu har det i motorn och det
funkar lika bra till kopplingen, har själv inte provat då jag kört med halv
syntet o ATF i kopplingen, men bra tips från Dig som provat. Undrar hur många som kör på helsyntet nu för tiden, då det finns/fanns de som envisas och använder raka tjocka oljor i tvinnarna, all utveckling är inte av
ondo! MVH.
 

krister

Member
Hej
jag har kört på helsyntet i minst 10 år nu utan några problem ,jag tror inte att bensinbolagen forskar i ett tiotal år och släpper en produkt som är sämre än de tidigare,

krister
 
Top