Bromsbackar

tr5

New member
Jag har för mig att det funnits ett tips i Nortonisten om hur man förbättrar bromsverkan genom att korta av banden, men jag hittar det inte nu.

Jag har en frambroms med enkelledade backar. Beläggen är avkortade i ena änden eller s.a.s asymmetriskt placerade på backen.
Hur skall backarna monteras, var skall den avkortade änden vara i förhållande till bromsarmen och rotationsriktningen?
12_broms_3.jpg
 

Lasse L

Administrator
Personal
Det var Torsten Ahlin som tipsade om detta i dec 04-numret. Endast den ena backen (den sekundära) skulle ha avkortat bromsband. Vid A i ditt fall tolkar jag det som. Den primära backen är den som dras med i rotationsrikningen.
 

tr5

New member
Tack ska du ha.

Eftersom beläggen är förskjutna på backarna känns det som om tankarna gått i dessa banor. Skall man dessutom korta belägget på sekundärbacken?


12_IMG_1245_1.jpg
 

Tord Ahlin

Administrator
tr5 skrev:
Tack ska du ha.

Eftersom beläggen är förskjutna på backarna känns det som om tankarna gått i dessa banor. Skall man dessutom korta belägget på sekundärbacken?
Nej tusan gör inte det , då hugger bromsen, livsfarligt i en sväng
 

Lasse L

Administrator
Personal
Liten koll bara: Om jag har förstått detta rätt så skulle backen D-C i det här fallet vara den primära backen och backen A-B vara den sekundära?

Man bör väl ändå inte korta belägget vid D?
 

tr5

New member
Backen D-C är den primära backen, den som "dras åt" av rotationen.

Fotografiet är vridet 90 grader moturs i förhållande till skissen.
Bromsarmen med excenter är nedåt i bild. Skölden skall vara högermonterad, så rotationsriktningen är moturs i bilden.
Nej tusan gör inte det , då hugger bromsen, livsfarligt i en sväng

Jag menade att även om beläggen är förskjutna mot rotationsriktningen, så att säga avkortade i bakkanten, så kanske det lönar sig att korta vid "A"
 

Tord Ahlin

Administrator
tr5 skrev:
Backen D-C är den primära backen, den som "dras åt" av rotationen.

Fotografiet är vridet 90 grader moturs i förhållande till skissen.
Bromsarmen med excenter är nedåt i bild. Skölden skall vara högermonterad, så rotationsriktningen är moturs i bilden.
Nej tusan gör inte det , då hugger bromsen, livsfarligt i en sväng

Jag menade att även om beläggen är förskjutna mot rotationsriktningen, så att säga avkortade i bakkanten, så kanske det lönar sig att korta vid "A"
Jo, det lönar sig att korta av belägget vid punkt A
 

Per G

New member
Har efter långt uppehåll kommit igång med skruvandet igen.
Garaget är nu färdigfixat och det är skönt med bra lyse och värme :)

Har bakhjulet hos Wheeler Dealer för att få det upprundat och få på ett nytt Roadrunner Universal. Troligen sista av den typen, verkar tas ur produktion snart.

Idag plockade jag ner bakbromsen. Har länge funderat på att fixa till den så jag får bättre bromsverkan.
När jag skulle sätta igång med att korta av ena bromsbacken blev jag litet fundersam, vill först kolla att jag tänkt rätt innan jag gör det.

Visst är det nedre backen som ska kortas av på vänstra sidan?
Rotationsriktningen är medurs på bilden.

78_Bakbroms_1.jpg


Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
Bromsen är klar. Kapade av cirka 10 mm av bromsbandet.
Nu får vi se om det blir någon skillnad i sommar.

Per
 
Top