Brages skivbromshörna

Bragfjord

Well-known member
Måste här berömma Dunstalls egen skivbroms, den med bromsoken in-
gjutna i gaffelbenen som på den tiden och även nu fungerar mycket bra,
kan naturligtvis inte jämföras med de idag värsta bromsarna, MEN, är fullt
duglig till ett lätt Cafe'-racer bygge, då kommer den även idag till sin rätt!
Skivorna kan tyckas små men broms finns! Och inte gör det ngt att pga.
den mindre total vikten inkl. undre gaffelbenen gör att den ofjädrade vikten
är låg så framhjulet håller greppet bättre, det gör inte Grimeca eller
liknande (om dom inte är av mangnesium) de ser tungt ut och är det, men
snygga och maffiga, och gör sig bäst i utställnings-hallen(!)
Norton gaffeln är med dagens mått mätt inte vad man ansåg förr, men är
ändå Ok på våra cyklar idag, bara man inte hänger på en tung trumma och
dessutom 4.10 däck, då behöver tom. Commandon styrdämpare!
Nej Dunstall fatta galoppen i tid för oss som kör med däck-ekonomi(!)
För bättre broms,(ngt), ekra 18 tum, hävarm alltså (framhjul)
 

Bragfjord

Well-known member
Var för ett tag sedan och drog på ett lite roligt kurvavsnitt när en bil höll på
att svänga tvärs över vägen bakom kurv-kombinationen. Jag var ganska
övertygad att de här klarar jag inte, det smäller antagligen, kände blod-
smaken i munnen, men på något sätt fick jag stopp på Trajjan precis fram-
för dörren där en vettskrämd kvinna satt.
Jag har funderat på detta med i det här fallet Custom-cyklars viktfördelning
och bromssträcka, alltså här är bakbromsen mer effektiv då cykeln är mer
baktung vid inbromsning än "vanliga" Mc, (för att inte tala om sporthojjar)
Visst, Custom är tyngre och i vissa fall inte så bra broms, men där det är
bra broms, som i mitt fall med Trajjan så blev jag förvånad att den
stoppade så bra när jag trodde att det smäller. Bra frambroms med bra
hjälp av bakbromsen räddade mig i denna situationen? Jag tror det hjälpte.
Synpunkter?
 

Bragfjord

Well-known member
Ang. bakbroms. Köpte 1990 en ny HD FXR Convertibel, valde den mod. för
att den hade dubbla bromskivor fram, enkel skiva bak, och lite högre
mark-frigång (men vad hjälpte det med dom värdelösa bak-stötdämparna)
Men i.a.f. , det var där jag lärde mig att bakbromsen var riktig bra med en
stor kraftig pedal att trycka på, använde den mer än frambromsen som jag
trodde behövdes mest. Visst i "paniksituationer" var frambromsen bra att
ha, inte tal om annat.
Servade en Custom- Guzzi tid. och fick då uppleva integralbroms, inte alls
fel. tvärt om bra! Passade Guzzin fint som annars också var fin o köra
med bra vrid (1100cc 75hkr) och väghållning. Jag talar om Custom inget
annat. Önskas mer av allt, köp Ducati. Men en vass prepparerad Norton
är inte fy skam, men då är vi inne på Cafe' racer vilket är ngt. helt annat!
 
Top