Blyersättningsmedel

soren750

New member
Hej
Blyersättningsmedels vara eller icke vara.
En del kör race utan tillsatser endast kör med högre oktantal, 98-99 utan att märka någon nämnbart slitage. Andra med inblandning av tex. Motex delsyntet 2-taktsolja eller med Tri-pak bensinbooster.
Sen har ju vi er som sedan åratal debatterade fråga om etanolinblandad bensin, 95 oktan och dess påverkan i glasfibertankar och motgift med Kreem.
Har sedan jag upplevt läckage problem med nyinköpt Commando -71 och glasfibertank där jag fyllt på 95 oktan och blyersättningsmedel Redline gått över till 99 oktan och Tri-pak.
Det luktade mycket starkt av cykeln och i det rum den stog innan läckaget i kran och slang var ett faktum. Tömde, sköljde rikligt med vatten både tank och slangar. Hade isär kranar/förgasare tvättade och bytte packningar och till bensintåliga o-ringar. Nu är det frid och fröjd vad gäller lukt och täthet. Men hur det går med det är väl för tidigt att säga ännu.
Det skulle vara mycket intressant att höra ifrån er klubbmedlemmar om erfarenheter med olika oktantal och ev. blyersättningsmedel i sina cyklar olika modeller, om de kör race/bankörning, gubbkörning eller vardagskörning för att försöka förstå bör vara eller inte vara.
:?
 

Per G

New member
Du verkar ha fått med de olika varianter på bränsleval som används.
Jag "normalkör" dvs nöjesåker mest och tokgasar sällan.

Vad gäller blyersättningsmedel så ska väl dessa i första hand "smörja" ventilerna och vad jag har lyckats hitta i kommentarer kring detta så har Commando en kvalitet på ventiler och säten som klarar sig bra utan bly.
Kanske någon mera erfaren medlem kan svara på om det skiljer mellan tidiga-sena Commando eller 750-850?

För val av oktantal kör jag alltid med 98 eller V-power (99), undviker 95 som innehåller 5% etanol eftersom etanolen har en tendens att "hitta ut" dvs orsaka läckage. Visst, har man ett perfekt bränslesystem så läcker det inte men varför chansa då fördelen med 95 är marginellt lägre pris vilket med de miltal jag kör per år blir i nivå med kostnaden för en kopp kaffe :)
I vissa extremlägen (som man vid normal körning aldrig använder) så kan det tydligen spika med 95.
 

Ilefjord

New member
Hejsan Ni alla..!!

Kemiska formler hit och dit..!!
Olika oktantal..!! ja det har nog sina rättmätiga orsaker..!!
Jag kör på vanlig 95 oktanig blyfri.
Vad jag däremot tillsätter varannan gång jag tankar fullt, Interstate/24 lit är en kapsyl ca 2-3 cl....vanlig motorolja 10-40 från Biltema..!!

Fungerar alldeles utmärkt... och inga som helst problem..!!
Och ..här gasas det friskt..!!
Till Kling och Klangs stora nöje..!! :evil:
Oftast är dagsförtjänsten intjänad när dom får korn på denne Svensken med sin "rymdpicka " hehehe

Exakt som Per framhåller..ventilerna/ventilsätena vill ha smörja..!!
Och vad använder vi som bekant då..!!?? Just de..OLJA !!??

Behöver inte alltid vara så komplicerat och späckat med kemiska formler..!! :D
Såvitt jag har förstått..så är våra Brittiska Iron hourses mycket råhuggna .
Går ikke att jämföra med Italienska formel 1 motorer..!! :lol:
MVH // JERRY
 

Tord Ahlin

Administrator
95 oktan, och inge mer, har kört så sen 1983,84 (norton 85) ?? eller när kom den soppan egentligen, nån som vet?
 
Top