Hej
Blyersättningsmedels vara eller icke vara.
En del kör race utan tillsatser endast kör med högre oktantal, 98-99 utan att märka någon nämnbart slitage. Andra med inblandning av tex. Motex delsyntet 2-taktsolja eller med Tri-pak bensinbooster.
Sen har ju vi er som sedan åratal debatterade fråga om etanolinblandad bensin, 95 oktan och dess påverkan i glasfibertankar och motgift med Kreem.
Har sedan jag upplevt läckage problem med nyinköpt Commando -71 och glasfibertank där jag fyllt på 95 oktan och blyersättningsmedel Redline gått över till 99 oktan och Tri-pak.
Det luktade mycket starkt av cykeln och i det rum den stog innan läckaget i kran och slang var ett faktum. Tömde, sköljde rikligt med vatten både tank och slangar. Hade isär kranar/förgasare tvättade och bytte packningar och till bensintåliga o-ringar. Nu är det frid och fröjd vad gäller lukt och täthet. Men hur det går med det är väl för tidigt att säga ännu.
Det skulle vara mycket intressant att höra ifrån er klubbmedlemmar om erfarenheter med olika oktantal och ev. blyersättningsmedel i sina cyklar olika modeller, om de kör race/bankörning, gubbkörning eller vardagskörning för att försöka förstå bör vara eller inte vara.
:?
Blyersättningsmedels vara eller icke vara.
En del kör race utan tillsatser endast kör med högre oktantal, 98-99 utan att märka någon nämnbart slitage. Andra med inblandning av tex. Motex delsyntet 2-taktsolja eller med Tri-pak bensinbooster.
Sen har ju vi er som sedan åratal debatterade fråga om etanolinblandad bensin, 95 oktan och dess påverkan i glasfibertankar och motgift med Kreem.
Har sedan jag upplevt läckage problem med nyinköpt Commando -71 och glasfibertank där jag fyllt på 95 oktan och blyersättningsmedel Redline gått över till 99 oktan och Tri-pak.
Det luktade mycket starkt av cykeln och i det rum den stog innan läckaget i kran och slang var ett faktum. Tömde, sköljde rikligt med vatten både tank och slangar. Hade isär kranar/förgasare tvättade och bytte packningar och till bensintåliga o-ringar. Nu är det frid och fröjd vad gäller lukt och täthet. Men hur det går med det är väl för tidigt att säga ännu.
Det skulle vara mycket intressant att höra ifrån er klubbmedlemmar om erfarenheter med olika oktantal och ev. blyersättningsmedel i sina cyklar olika modeller, om de kör race/bankörning, gubbkörning eller vardagskörning för att försöka förstå bör vara eller inte vara.
:?