Blyersättning

totta05

Member
Hej alla nortonianer!
Har sökt på forumet efter diskussion om blyersättningsmedel men hittade inget.

På min förra Norton-period tankade man 100 oktan, för motorns välbefinnande, och har man tur nu finner man som bäst 98 dito. En bilkille på Statoilmacken hemma tyckte jag skulle kräma på lite på 98-oktanen med blyersättning för att skona exempelvis ventilsäten och dylikt.

Vad är er erfarenhet därute?

Hälsningar Gjert :?:

Kim

Administrator
Vad jag har förstått av T.Ahlin den yngre så sitter det härdade ventilsäten på Commandona, och att blyersättning då inte behövs. Dubbelkolla det med honom!

Mvh Kim

Bengt_L

New member
Hej!

Jag har låtit Acke restaurera min -73 topp.
Det blev akut när en avgasventil tappade tallriken under körning!
Kolven blev massakrerad och tallriken kilades fast i porten.Sätet blev äggformat.

Acke sade: - Skicka hit den så får vi se!

Det blev byte av samtliga ventiler, styrningar, tätningar och säten samt återskapande av det skadade förbränningsrummet.
Jag fick dessutom höra att de nya delarna innebar en blyfrikonvertering!

Bengt L

Kim

Administrator
Blyet har ju inte funnits i soppan sen tidigt 80-tal utan man har haft kalium eller nåt i soppan.

Tord har kört på "blyfri" sås sen mitten av 80-talet och jag kan säga att den går än.. ;) Jag har känt Tord i 15år eller nåt sånt och den motorn har inte varit isär på den tiden och han har kört på "blyfri 95" hela tiden, tror det säger allt.

Sen vet jag även att Tord och jag diskuterade detta för inte så länge sedan och han pratade nåt om att toppen på Commandon klarar det utan problem!

Mvh Kim

Per G

New member
Nää, enligt dom motorgurus vi har i klubben så ska man inte använda blyersättningsmedel, det fyller ingen funktion utan skapar ibland problem. Spar pengarna och köp dig en god lördagspilsner istället, det sitter alltid fint :D

Commando motorerna har ju ingen högre kompression (utom Combat och egne specialare) så 95 oktan räcker. Jag undviker 95 men bara för att du får etanol i den bensinen, det slipper du med 98 eller Shell V-power 99 (vilken jag tankar när jag kommer åt).

/Per

Per G

New member
Jo, jag har ju också en burk på hyllan, inköpt innan jag blev "upplyst" :)

/Per

Kim

Administrator
Hehe.. Jaa, jag har ju bara tvåtaktare förutom min Commando.. ;) Jag har heller ingen blyersättning :lol:

Tord Ahlin

Administrator
Appropåingenting,, jag klöv denna trå. Flyttade sätesfrågan i egen tråd.....

Fortsätt ni om blyäcklet :p