Besiktning

totta05

Member
Hej alla, fick besiktningsanmaning på min 70:a. Hur ofta brukar detta ske, trodde i min enfald att de var liksom skatten befriade från dylika påfund...
Förresten, ni med erfarenhet, vad lägger de sitt fokus vid en besiktning?
Häls Gjert :?:
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej Gjert,
det funkar tyvärr som för modernare, vartannat år, men oftast kollas det inte så noga enligt min erfarenhet, huvudsakligen trafiksäkerhetsgrejer.
Men jag har läst på forumet om lite underliga anmärkningar, t.ex avsaknad av parkeringsljus mm.
Lycka till :!:
/Magnus
 

Lasse L

Administrator
Personal
Jag satte på ett rött kattöga vid nummerplåten, tydligen en vanlig avvikelse om man inte har det. Framhjulslagret kollar de väl alltid. Bromsljus, etc.

Jag hade röda sidoreflexer (Lucas med kromlist), de skall väl egentligen vara orange, men det sa de inget om. Någon form av signalhorn bör man nog ha.
 

Per G

New member
Köpte min 2007 och då blev den underkänd pga ej fungerande tuta :(
Berodde på att jag då hade taskig laddning och batteriet höll för låg spänning.

/Per
 

Jalla

Member
Hej, jag har råkat ut för en sak som kanske kan vara av allmänt intresse vid besiktning. Dom klagar nästan varje gång över att inte ramnummret finns instansat i ramen utan bara på skylten.
De menar att jag kanske försöker luras därför att jag inte hundra procentigt kan styrka att det är rätt ramnummer utan ramen kan vara stulen.

Vad jag vet så har det sätt ut på detta viset nästan på alla Commando utom dom senaste tillverkade och kanske från början av 850 modellen.

Har någan annan fått samma kommentarer?

Mvh Jalle
 

boda

Member
Då får man be besiktningsman gå och kolla vad det står i deras papper
om Norton commando
Boda
 

Kim

Administrator
Jag är helt övertygad om att ALLA fordon har ett chassinummer, eller skall ha! Du får ta och stansa in det i din ram!
 

boda

Member
det behövs inte på äldre Commandos
det står i bilprovningens papper att det endast finns på en skylt
jag har själv råkat ut för detta och då slog besiktningsmannen upp det
i datorn att det var så på min 69
Boda
 

Kim

Administrator
Aha, alltid lär man sig något nytt. Kan det vara så att någon dunkat in det i din ram då Tord?

Mvh Kim
 

Jalla

Member
Hej på er!
Har för mej att jag hört om detta problem tidigare så därför min fråga. Min polare stansade nämligen i numret på en 71:a efter uppmaning från någon sträng besiktningsman som inte heller hade koll på läget att det inte behövs på vissa årsmodeller.
Nästa besiktning skall jag klargöra en del för den som har turen att träffa mej och min cykel.
 

camenius

Well-known member
1. Många Commando har inget nummer instansat på ramen, enbart på "plåtskylten" vid styrhuvudet. På alla Dominatorer ska det finnas inslaget, dock.

2. Det finns andra ramar som inte har nummer alls! Jag hade en gång i tiden en Rocket tre. Den hade inget nummer alls annat än på papperet. Jag slog av säkerhetsskäl in numret. Fenomenet är inte okänt för andra trippelägare i USA, där ramnummer är ganska ointressanta eftersom registrering sker efter motornummer (åtminstone var det så förr). Min Trident hade dock (som också var USA-hoj) ett instansat nummer, självklart inte inslaget där europieiska Tridenter har sitt nummer.
Varför vara logisk och konsekvent, när man är engelsman?

3. Nästa cykel ni köper, se till att det är en Norton-singel. Helst en trettiotalare! Då får ni både njuta av hojen samt av att vara skatt- och besiktningsfri. Därmed känns livet genast lite mer "rättvist"!
 

Per G

New member
Allt äldre än 1950 är besiktningsbefriat :)

Och jag håller med Lasse, klart det ska vara en Norton Stånka :D :D
 

Kim

Administrator
Det är jag nästan säker på att det krävs, men annars kan du ju ringa och fråga avdelningen för tekniska frågor på SBP nummer: 0771-600 800(lyssna vad du ska välja).
 
Top