tr5
New member
Jag har hört att det förekommer problem med att bensinen och/eller dess tillsatser går genom glasfibertankar och löser upp lacken.
Senast i lördags, på Larssons runda, pratade jag med en Commandopilot om detta. Det visade sig att han alltid kör på 95 oktan och drabbats av böldpest på tanken.
Bensinbolagen blandar i 5% etanol i den 95-oktaniga bensinen. Åtminstone gör Shell, Statoil och OKQ8 det. Man kan gå in på bolagens hemsidor och leta fram produktdatablad på bensinen och läsa.
Jag tror, utan att veta, att det är etanolen som är värst och har av den anledningen valt högre oktantal till Commandon.
Någon som vet mer om detta?
Senast i lördags, på Larssons runda, pratade jag med en Commandopilot om detta. Det visade sig att han alltid kör på 95 oktan och drabbats av böldpest på tanken.
Bensinbolagen blandar i 5% etanol i den 95-oktaniga bensinen. Åtminstone gör Shell, Statoil och OKQ8 det. Man kan gå in på bolagens hemsidor och leta fram produktdatablad på bensinen och läsa.
Jag tror, utan att veta, att det är etanolen som är värst och har av den anledningen valt högre oktantal till Commandon.
Någon som vet mer om detta?