Beltdrive

harpo

New member
Har lite funderingar på att konvertera Commandon nu i vinter med beltdrive när man ändå håller på och renoverar.
Skulle vilja ha originalutseende med standard transkåpa, är det ngn som har erfarenhet av detta med kylning av rem och koppling.
Hade 1 1/2 tums rem inkapslad på min Harley på 80-talet och det funkade men Norton är ju betydligt vassare.
Har ni någon leverantör som ni kan rekommendera i så fall?
 

Kim

Administrator
Varför är frågan? Känns som en rätt onödig "investering" lägg pengarna på nåt roligare är mitt råd! :)
 

Lasse L

Administrator
Personal
Hej, jag har Norvils belt-drive på min Commando och det är väl i och för sig möjligt att man kan diskutera nyttan med belt. Tycker själv att den känns mjukare och man slipper bekymra sig om smörjningen av triplexkedjan.

Jag hade en transkåpa över som fotpinnen tryckt hål i så den offrades för ventilation.

trans.JPG

Egentligen kanske det är tveksamt om det behövs någon ventilering av transen med belt i vid normal körning men jag vet inte.

Norvil säljer en mutter med o-ring i för att täta runt kopplingsstången så att oljan från växellådan inte kommer in i transen den vägen.

mutter.jpg
Om man ventilerar transen bör man också se till att vatten kan dränera när man kört i regnet.
 

harpo

New member
Ja Kim, som sagt var det lite funderingar, kul att höra andras åsikter, öl kan kanske vara en bättre "investering" men det tar slut så fort.
Lasse: Tack för dina bilder och råd, det ser ut som en -68 transkåpa som du modifierat.
 

Bragfjord

Well-known member
Jaha Harpo, varför belt? Varför inte sätta värde på en av dom bästa transmissionerna Norton har gjort!
Därtill oljetät med en lätt-demont. ytterkåpa! Stark triplex kedja med bästa kopplingen! Vad är problemet??
Ok, om det gäller de tid. trans. som Dominator-Atlas har så är det mer befogat, men varför Commando när vi äntligen
fick en bra trans.! Och varför förstöra ytterkåpan för kylning, och hur kul är det när man tvättar hojen nu när kåpan
är otät! Nej o åter nej, använd org. nu när det är som bäst å njut av Commandons körglädje!
Med vänlig hälsning.
 
Top