Avgassystem

tr5

New member
Jag har en 71:a roadster med 850-rör som satt på när jag köpte den. Passformen är lite si och så, det är stort avstånd mellan avgasrör och ramrör under motorn.
Nu har jag problem med markfrigången när jag svänger :twisted: och skall ha tag i nya rör. S-rör är naturligtvis det optimala när det gäller markfrigång, men jag vill nog ändå ha nedlagda rör.
Norvil har både "standard" och "production racer". Hur skiljer sig produktionsracerns rör från standard? På bilderna ser de lika ut.

Alla erfarenheter av olika tillverkares passform mottages tacksamt. Jag söker som sagt rör som sitter långt in och högt upp under hojen.
 
Själv kör jag, som du vet, med bakåtsvepta pipor från Unity Equipe. Funkar bra förutom att tillgängligheten till trans och brytarkåpa blir sämre. Det optimala ur markfrigångssynpunkt är väl egentligen ett två-till-ett system. Det finns ett som ser schysst ut i Unity's katalog. Kanske man tappar lite vrid med två-till-ett, men man får ju å andra sidan mer effekt på höga varv. Rent estetiskt är det ju dock synd att köra med bara en av världens vackraste ljuddämpare!
 

Tord Ahlin

Administrator
Bjarne Petersen skrev:
Själv kör jag, som du vet, med bakåtsvepta pipor från Unity Equipe. Funkar bra förutom att tillgängligheten till trans och brytarkåpa blir sämre. Det optimala ur markfrigångssynpunkt är väl egentligen ett två-till-ett system. Det finns ett som ser schysst ut i Unity's katalog. Kanske man tappar lite vrid med två-till-ett, men man får ju å andra sidan mer effekt på höga varv. Rent estetiskt är det ju dock synd att köra med bara en av världens vackraste ljuddämpare!

Hör ni grabbar, var inte rädd för att kasta in en liten bild medans ni diskuterar. En bild säger... ,ni vet. Ta en med digitalkameran och joxa lite med kablar. Klicka sedan på "Ladda upp bild" och sedan på bläddra, ni behöver inte redigera den, det görs automatiskt. detta Ariel HS rör jag laddade upp var gigantiskt stor. Men gallerifunktionen gjorde jobbet.
4_HS_avgasrr_4_1.jpg
 

tr5

New member
Hallå Bjarne.
Jag kollade på bilderna på din hemsida. Har du nåt emot högersidan av hojen? Alla bilder är ju från vänster. :mrgreen:
Har du nån bild, gärna uppifrån, av skarven mellan rör och ljuddämpare på hö. sida?
Jag vill ha ett rör som ligger extremt långt in. Jag har nämligen fått till en liten växelspak som sitter inklämd bakom kicken. Problemet är bara att få in tårna ordentlig under den om inte röret ligger väldig långt in.
 
Tjena!
Jo, vid närmare eftertanke har du helt rätt! Det är helt omedvetet, men vid letandet efter snygga kameravinklar har det blivit så att snett bakifrån vänster sida helt enkelt är bäst. Den inneboende estetikern övervinner man inte så lätt. Trots Nortons sublimt vackra registerkåpa blir inte högersidan lika fin. I alla fall inte med cykeln stående på sidostödet.
Jag skall försöka fixa några bilder på de önskade detaljerna i helgen.
Jag tycker att mitt avgassystem ligger tämligen tight, men min cykel kanske inte lutar lika mycket i svängarna som din? Man har väl blivit lite räddhågsnare efter några möten med både rullgrus och Volvo-förare...
Ett problem jag har är att avgaspiporna jag beställde har exakt samma diameter som dämparna. Det hade jag inte förväntat mig. Jag har löst det lite interimistiskt med ett par övergångshylsor från hovleverantören Biltema. (När bara det bästa är gott nog.) Inte helt tätt och inte helt vackert heller men, men... Jag får ta reda på om dämparna fanns/finns i olika diametrar.
 
Det är väl försent att ge tips nu, men bättre sent än aldrig. Jag har lagt mina bakåtsvepta rör på hyllan och satt på ett par Norvil standard-rör istället. Bakåtsvepta rör ser fett ut men är egentligen helt idiotiskt rent funktionellt på en Commando. Man skall ju inte behöva demontera hela avgassystemet för att komma åt belten eller brytarkåpan. Ibland (eller ganska ofta) får man kapitulera så jag beställde nya krökar från Norvil. #063375A. Standard pipes, unbalanced upswept type. 80 pund för ett par. Passformen var god. De följer ramrören parallellt ett par cm utanför de samma.
9_Right_1.jpg

9_Side_1.jpg

9_Left_1.jpg

Jaha, så blev det ett par bilder på högersidan också i alla fall. :wink:
 

tr5

New member
För ett par veckor sen köpte jag ett par "production racer" rör från Norvil. Av passformen att döma är det ena ett standardrör och det andra helt enkelt felbockat.
Jag har gått in i väggen och lusläser blocket efter en rimligt prissatt Honda CBR600 eller Triumph TT600 -00 eller nyare.
 
Jag har gått in i väggen och lusläser blocket efter en rimligt prissatt Honda CBR600 eller Triumph TT600 -00 eller nyare
:shock: :shock: :shock: H*nda?

Tråkigt, man blir bara så trött. Ibland undrar man om de skickar skiten till kunder "overseas" som kanske inte är lika benägna att klaga och krångla som om butiken låg nästgårds. Ett par rör jag fick från Unity Equipe för några år sedan hade fler kurvor än serpentinvägarna i Alperna. Norvil har däremot alltid funkat som en pålitlig leverantör för min del. Snabba leveranser och alla grejor har alltid varit med. Kanske fler som har olika erfarenheter av olika leverantörer?
 

tr5

New member
12_SockerConny_1.jpg


Med svett, armstyrka och ett rejält järnrör fick jag hyfs på passformen. Nya fästplåtar till ljuddämparna och jag verkar få ihop det.
 
Top