Avgasrör - topp, muttrar & packningar

Per G

New member
När jag åker på choke så blir det en del "ljudeffekter" i form av avgassmällar. Förmodligen så läcker det något vid anslutningen till toppen så att det blir tjuvluft där.

Tänkte plocka ner rören och byta packningarna men jag vet inte riktigt vad som sitter där nu. Jag har en 850 maskin med 750 rör (utan utjämningsrör) men jag har ingen aning om det är 750 eller 850 muttrar.
Hur ser man skillnad på dessa?
Det ska visst vara olika gänglängd och om man har 850 mutter med 750 rör så kanske man ska ha dubbla packningar för att få tätt??

Någon som har koll på de olika varianterna och hur man kan se vad man har :?:

Hälsningar,
Per
 

tr5

New member
Jag har en 750 som hade 850-rör med balanspipa när jag köpte den.
Jag försökte reda ut det där med muttrarna utan att komma nån vart.
Alltså vet jag inte om det är 750 eller 850-muttrar jag har. Det gick hursomhelst bra att montera både 850 och 750-rören (Norvil, production racer) med dem. Inga av rören krävde några trix med extra packningar.
Eftersom det gick bra har jag inte lagt mer energi på detta, men har dock noterat när jag kollat in andras hojar att det verkar finnas mer än två utföranden.
 

Per G

New member
Sitter och tittar på regnet :(
Kollade vidare och har i alla fall kommit fram till att det är stor skillnad på 750 och 850 avgasmuttrarna.
Gänglängden skiljer ungefär 5 mm, 850 under 20 mm 750 över 20 mm.
Flänsarna (som man kan borra hål och sätta låstråd i) är cirka 18 mm breda på 850 muttrarna och på 750 är det mycket mindre, cirka 9-10 mm.
Vad jag finna så finns det 3 olika PN på avgasmuttrar:
PN 06-2464 är den vanliga modellen för 750.
PN 06-3988 är 850 muttern med kortare gänglängd.
PN 06-3555 är 850 stil men med samma gänglängd som 750 muttern.

Vad gäller packning/tätning så finns det tre nummer som existerar, 06-3253, 06-3995 och NMT2166. Vad jag kan finna så är detta samma detalj och därmed verkar det bara finnas ett utförande vilket passar samtliga 750-850 före MK3.

Sedan finns det en "lock tab washer" PN 06-2412, vilket passar alla utom MK3. Denna låsbricka tycker jag verkar helt värdelös, hur ska den kunna hålla en mutter som dras så hårt??? Tycker mest att den sitter där och rasslar!

Sedan har alla 850 utom MK3 en "pipe retaining collet, PN 06-3990, förmodligen därför som avgasmuttern har kortare gänglängd.

MK3 verkar ha en helt annan lösning med en "pipe seating" PN 06-5259 och en "pipe retaining collet" PN 06-5266. Här finns ingen skrammlande låsring. Undrar om denna variant passar att använda även på tidigare 850???

/Per
 

Per G

New member
Plockade isär och bytte packningar, det var 850 muttrar med korta gängan, fanns ingen "pipe retaining collet" som det ska vara utan det var dubbla packningar. Syntes att det läckt på båda sidor.

Monterade nya dubbla packningar och nu efter ett antal efterdragningar så verkar det faktiskt vara tätt och avgassmällar är nu (i det närmaste) ett minne blott.

/Per
 
Top