Antal kuggar framdrev Norton 650 cc SS?

Andersdal

New member
Mitt framdrev är slut. Sitter 19 kuggars. Tänkte öka upp det lite. Förslag hade varit bra att få. Tänker 20 -21? Någon som har erfarenhet?

Bragfjord

Well-known member
Hej! Menar Du motor drev eller v-låda kedje drev? Hur som helst, Du känner tydligen för att växla upp drevningen, vilket jag förordar.
Det är ju aldrig tal om att landsvägs-hoj skall varva ut på 4an, om Du inte
skall tävla eller vara först iväg vid grönt ljus, växla upp så det märks.
I Ditt fall skulle jag ta 21kugg, varva kan man göra på 3an.
Men lite intressant är storleken på v-låd kedjedrev?
Själv hade jag 21motdr. 21 v-låddr. 750Atlas
med 850motor 23kugg 22 v-låd.
Men det gör givetvis skillnad om man har lågt styre när farten över stiger tex. 100 än mot ett högt styre och sittande förare (luftmotstånd). om det senare fallet kanske "bara" 20kugg om det var mot.drev, Om v-låd- kedjedrev, inga problem då med 19 till 21kugg.
Jag använde Clip-On och använde cykeln som Caf'e-Racer är bäst att
tillägga. MVH.

Andersdal

New member
Ursäkta mig menar växellådsdrevet. Beställde ett 20 kuggars, gick upp en kugg från 19. Har 20 på utgående axeln. Sitter TT styre på cykeln men känner jag har kört för lite med den för att veta säkert. Hoppas det blir bra.
Många tack för ditt svar. Såg ju att drevet var slut i samband med att jag monterar mitt sidostöd. Byter bägge kedjorna också när man ändå har det nere.

krister

Member
Hej
det finns tabeller på olika utväxlingar på nätet om du letar lite å då kan du se teoretiskt vad du får för varvtal på motorn vid olika hastigheter

krister