Amal Concentric MK1 beteckningar

Per G

New member
Det finns ju 30 och 32 mm Concentric MK1 till Commando och helt logiskt så har dom beteckningen 930 respektive 932 men vad betyder dom andra siffrorna på förgasarna?
För 932 finns det ju /29-30, /31-32 och /33-34.
Jag har 31-32 på cykeln och 29-30 på ett par beg jag fick tag på. Verkar inte vara någon skillnad men varför olika beteckningar?

/Per

Per G

New member
Tackar för länkarna, mycket läsvärt där!

Angående beteckningarna så är det vänster- och högerutförande men i övrigt så blir jag inte klok på om det är någon skillnad som har betydelse.
Jag får nog dra dom ett mail och fråga och sedan rapportera av det i denna tråd.

/Per

Nortti

Member
Enligt tabellen på sidan 2 i TheNortonCarburetor.pdf så verkar siffrorna ange huvudmunstyckets storlek (skiljer beroende på typ av avgassystem!?)

Ifall man byter munstycken, vad har man då för nytta av dom siffrorna??

Per G

New member
Här har vi det direkt från deras hemsida

Mark 1, Mark1 1/2 & Mark 2 Concentrics - Carburetter type number followed by internal bore diameter followed by the following specification number according to adjuster screw handling and fuel type e.g.
928/300 is a Mark 1 900 series, with a 28mm bore, right hand adjustment, for a 4 stroke petrol engine.
1930/301 is a Mark 1 1/2 series with a 30mm bore, left hand adjustment, for a 4 stroke petrol with flange mounting.
2932/302 is a Mark 2 series with a 32mm bore, right hand adjustment, 2 stoke petrol with spigot mounting.
2934/303 is a Mark 2 series with a 34mm bore, left hand adjustment, 2 stoke petrol with spigot mounting.
2036/304 is a Mark 2 series with a 36mm bore, right hand adjustment, 4 stoke alcohol fuelled with spigot mounting.