Aluminium tank från Indien

jl04279

New member
Hej

Någon som vågat sig på att köpa en Indisk aluminiumtank?
Finns en del billigt på e-bay.

http://www.ebay.co.uk/sch/vintage_motors_zone/m.html?item=111453842996&rt=nc&_trksid=p2047675.l2562

/Johan

Kikar själv runt lite efter alu-tank till Dominatorn. Jag har aldrig sett någon Indien-tank i verkligheten men är tveksam trots att priset är hälften mot det normala. Får man tro skribenter på utrikiska forum är intrycken blandade, minst sagt. Finishen verkar vara så där och man lyckas inte alltid få till samma form som på orginaltankarna. Lackade tankar skall man tydligen inte köpa från Indien om man vill ha bra finish.

Jag fegar och avvaktar... 8)

camenius

Well-known member
Lasse L från Brå beskrev i ett tidigare nummer av vår klubbtidning köp från Indien. Dock inte tank, utan skärmar. Läs där.

Om jag jagade skärmar som var svårfunna, som Lasse, skulle jag köpa indiskt medveten om att passform kanske inte var hundraprocentig. En skärm är enklare att fixa om hål exempelvis, inte borrats exakt där de ska vara.

Med en tank är det annorlunda. Där skulle jag hellre söka på auktioner, eller köpa nytt från exempelvis UK, från en betrodd leverantör. Mycket pengar är inte samma sak som dyrt. Lite pengar är inte alltid samma sak som billigt. Som bekant.

I brittiska tidningar har omdömet varit, precis som Bjarne skriver, blandat. Kan dock inte minnas någon som varit totalt missnöjd. Jag har ju själv för några dagar sedan beskrivit vad jag anser om kvaliteten på de tillbakaflyttade fotpinnar som jag köpte från UK. Att köpa europeiskt är definitivt ingen kvalitetssäkring, jämfört med asiatiskt!

krister

Member
Hej
Jag köpte min alutank på mitten av 70 talet av Sportdepån i Göteborg inte ens då var kvaliten ett honörsord i England ,det blev någon kvälls arbete med att knacka ut eller in plåten på undersidan av tanken för att få den att passa ovanpå ramen utan att skava ,senare visade det sig att det var små porer på ovansidan som släppte igenom bensin så att det blir blåsor som lyfter lacken .
Om man ändå får trixa för att få tanken att passa spelar det mig ingen roll om den är Indisk eller Engelsk , skall jag vara lite elak kan jag påstå att det var engelmännen som lärde Indierna bygga motorcyklar med hjälp av Royal Eifield

Krister

Kim

Administrator
Jag är sugen på att köpa en plåtren interstatetank från Indien... Dels som en test, men även för att jag skulle vilja byta ut min glasfiberdito.

Hej!
Plåttankar från EMGO ska vara hyfsade, kolla på http://coloradonortonworks.com/part-categories/frame-body/
Ser bra ut men jag saknar de två knopparna på bakdelen av tanken där gummistroppen ska hålla fast tanken. På min glasfibertank så ska det vara så.
MVH
Leif

harpo

New member
Köpte en likadan från BAS-motor, kostade ca 3000+frakt, verkar väldigt
välgjord och tillverkas tydligen av EMGO i Taiwan, tjock plåt, fina pressningar,
var tät när jag provade den men kräver spackling o slipning innan lack.
Är väldigt lik originalet men som Norton plåttankar har den ett fäste på undersidan
istället för de två knopparna och gummisnodden.