Alternator och magnet

Anders

New member
Hej!
Sitter här och pillar med min nya alternator och
upptäcker att det skiljer 9mm från kanten på
alternatorn till magneten?Tittar i boken och det skall
finnas shims bakom magneten.Vet mågon hur noga
det är att magneten sitter i mitten av alternatorn.
MVH Anders i Landvetter
 

Per G

New member
Tror att Lasse H (forumets elguru) är rätt person att svara pä detta.
Jag ska träffa Lasse i Trollhättan på tisdag och eftersom jag har min alternator bortskruvat så har jag intresse att få reda på detta innan grejorna ska ihop igen.

/Per
 

Per G

New member
Träffade Lasse idag och passade på att fråga om detta.

Man ska använda shims bakom rotorn så att magneterna i rotorn hamnar mitt i statorn.
Enligt Nortonisten artikel så är det bra att använda stödbrickor bakom och framför rotorn.

Fick tillbaka min "nymagnetiserade" rotor och ska se om jag kan använda stödbrickorna som jag köpte från RGM.

/Per
 

tr5

New member
Se till att dra åt muttern ordentligt och att inte snåla på låsvätskan :wink:

Vi är minst två här på forumet som haft otur med detta.


2.jpg


Länk för skadeglada! :twisted:
http://www.youtube.com/watch?v=d2LrLPrnMno
 

Ilefjord

New member
Hejsan..

JAAAA........TVI VALE......jag är den andre.... :evil:

Hur kul e det att stå längs vägkanten....25 mil hemifrån.....
Som tur va...kunde jag slå en signal till MAGNUS JÖNSSON i ÖR....som ryckte ut med batteridrivna maskiner...så att jag kunde ta mig hem.
Sådana HEROISKA insatser..skall PREMIERAS.....tack än en gång Magnus..

MVH / JERRY
 

Per G

New member
Jag har en annan fråga angående statorn.
Borrade upp monteringshålen i statorn till 9 mm för att kunna centrera statorn runt rotorn men nu blir det ju en ojämn "spalt" i monteringshålen.
Har hört att ett sätt att fixera statorn är att luta cykeln och hälla epoxi i spalten i monteringshålen.
Finns det något annat sätt att göra det eller är det epoxi som gäller?

/Per
 
A

Anonymous

Guest
Tjenare! :D
För att centrera statorn brukar jag använda en bit bladmässing som går hela varvet runt rotorn (-någon mm).
Brukar finnas att köpa hos din lokala verktygsfirma, etc.
Har själv köpt lite olika tjocklekar, men .20mm brukar fungera bra.
Ett väldigt smidigt, snabbt och säkert sätt att centrera statorn på.
Vad det gäller "epoxin" i hålen till statorn tror jag definitivt EJ på denna ide', var bara noga att använda dom "tjocka" orginalbrickorna till fästmuttrarna så är det inga problem (dvs, jag har aldrig haft några problem när jag använt dom, men däremot har jag "eldat"upp 2 st statorlindningar när jag använt "tunna"brickor).
Ha de' bra i"garagen, snart e' våren här.....
Mvh Magnus 8)
 

Per G

New member
Tack för tipset med brickorna, ska kolla vad jag fick men det ska vara originalbrickorna som jag har.
Funderar på om man skulle kunna klippa till "passbitar" ur ett gammalt bladmått och fylla ut spalten med? Kanske bättre än epoxi?

Ska i alla fall ha en semesterdag imorgon, gissa om det blir en heldag med bara kvalitetsttid i garaget och med god volym på radion, 106,7 och Dave in the afternoon :) :) :D

/Per
 

Per G

New member
Plockade ihop grejorna, centrerade statorn med hjälp av en bit från ett cornflakespaket, visade sig ge en lagom tight fit och uppstyrning runt rotorn. Drog runt motorn något för att få spelet i monteringshålen på den sida som belastas minst när motorn går. Använde sedan lockwire av "flygkvalitet" som jag fixade till så att den fyllde ut glappet i hålen. Låste sedan låstråden med Loctite. Monterade tjocka brickorna, på med Loctite och drog dit muttrarna med moment enligt handbok.

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Håller på att skruva ihop min primärtransmission efter att jag haft isär den för första gången.
När jag skruvat dit magneten kände jag att den glappade nån tiondels mm ut och in, det visade sig att det är hylsan (med spåret för krysskilen) som magneten är pressad på som är lös, hylsan är nåt längre än själva magneten vilket gör att magneten kan röra sig även med muttern dragen.
Nån som märkt nåt liknande? Har det nån betydelse? Det är ju normalt inte nån rörelse i den riktningen och den har ju säkert vart sån här ett bra tag.
/Magnus
 

Per G

New member
Hej Magnus!
Du ska inte sätta dit en magnet med ett löst inre centrum. Om jag inte har missuppfattat något så är det problemet som brukar orsaka haveri :!:

Kanske dags för en ny magnet, dom nya har ett stabilare centrum som tydligen ska hålla bättre. Förhoppningsvis får du bättre laddning också.

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej Per!
nu har jag fått hem en ny magnet, (det kostar på att få till en bättre bakbroms :D ).
När jag synade den gamla magneten närmare såg jag att den redan börjat separera och ökat i diameter så pass att den varit i kontakt med spolen, så jag har nog varit en hårsmån ifrån ett större haveri de senaste milen :roll:.
När jag sätter dit den nya och spolen är det precis att jag får in ett 0.20 bladmått på det tightaste stället, funkar det så tror ni?
Min spole är "fast" i nuläget, kan inte flytta den mer än nån hundradel.
Alternativet är ju att slipa/borra upp hålen, men då finns ju risken att den flyttar sig med tiden.
Kan man knacka försiktigt på pinnbultarna och på så sätt flytta den lite?
/Magnus
 

Per G

New member
Ja, testa att mäta upp spelet runt om så att du får veta åt vilket håll statorn behöver flyttas, sedan provar du att knacka du på pinnbultarna så får du berätta om du lyckas få till det.
Annars blir det att borra upp hålen till 9 mm.

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej,
jag tog en träbit som mellanlägg och knackade, försiktigt, på pinnbultarna (hade inte vart kul att knäcka en infästning i transkåpan).
Resultatet verkar bli bra, ett lagom spel runt magneten, men det var ju inte heller mycket jag behövde flytta den.
/Magnus
 

Per G

New member
Har litet nyanskaffad erfarenhet kring det där med att shimsa ut rotorn så att den kommer i mitten av statorn.
Har plockat ner min primär för att byta packbox på veven, sätta i ny filttätning i inre kåpan, bygga om kopplingen och montera en ny triplexkedja. Plockade ner allt och var noga med att sortera upp shims mm som togs ner. Fixade det som skulle göras, justerade in inre kåpan och monterade ihop allt precis som det varit innan.

Vid provkörning funkade det bra men när motorn blev varm fick jag ett klinkande-klonkande ljud ifrån primärkåpan, verkade komma från främre delen. Hem och kollade triplexkedjan, hmmm något litet slak kanske. Justerade den och åkte en sväng igen, verkade bättre men när motorn blev ordentligt varm kom oljudet tillbaka igen :(
Blev litet fundersam kring vad det kunde vara (vet ju att minst 2 forummedlemmar har skjutit sönder en del när rotormuttern lossnat) och rev ner primärkåpan. Hittade litet småspån i oljan och anade det värsta.
Hittade sedan felet, rotorn-magneten hade gått emot graderingsskalan för tändningen som sitter i yttre primärlocket. Plockade ner magneten och kollade motordrevet men hittade inget fel.
Gick tydligen precis fritt i kallt tillstånd men när det värmdes upp blev det trångt.
Undrar bara hur det kunde funka innan men inte nu med samma shims?
Ev kan nya packningen mellan innerkåpa och vevhuset varit tunnare eller så kom den litet annorlunda då jag justerade in inre kåpan annorlunda denna gång. Hade mycket mindre tätningssmack vid gummitätningen mellan kåporna. Något-några av dessa grejor gjorde tydligen en skillnad.

För övriga på forumet kan det vara ide att tänka pä att kolla frigången för rotorn, speciellt om ni shimsat ut den för att få den mera i mitten av statorn.
Funderar på om det inte borde vara bättre att ta av 2 mm på distanserna som sitter bakom statorn? :?:
 
Top