Har litet nyanskaffad erfarenhet kring det där med att shimsa ut rotorn så att den kommer i mitten av statorn.
Har plockat ner min primär för att byta packbox på veven, sätta i ny filttätning i inre kåpan, bygga om kopplingen och montera en ny triplexkedja. Plockade ner allt och var noga med att sortera upp shims mm som togs ner. Fixade det som skulle göras, justerade in inre kåpan och monterade ihop allt precis som det varit innan.
Vid provkörning funkade det bra men när motorn blev varm fick jag ett klinkande-klonkande ljud ifrån primärkåpan, verkade komma från främre delen. Hem och kollade triplexkedjan, hmmm något litet slak kanske. Justerade den och åkte en sväng igen, verkade bättre men när motorn blev ordentligt varm kom oljudet tillbaka igen
Blev litet fundersam kring vad det kunde vara (vet ju att minst 2 forummedlemmar har skjutit sönder en del när rotormuttern lossnat) och rev ner primärkåpan. Hittade litet småspån i oljan och anade det värsta.
Hittade sedan felet, rotorn-magneten hade gått emot graderingsskalan för tändningen som sitter i yttre primärlocket. Plockade ner magneten och kollade motordrevet men hittade inget fel.
Gick tydligen precis fritt i kallt tillstånd men när det värmdes upp blev det trångt.
Undrar bara hur det kunde funka innan men inte nu med samma shims?
Ev kan nya packningen mellan innerkåpa och vevhuset varit tunnare eller så kom den litet annorlunda då jag justerade in inre kåpan annorlunda denna gång. Hade mycket mindre tätningssmack vid gummitätningen mellan kåporna. Något-några av dessa grejor gjorde tydligen en skillnad.
För övriga på forumet kan det vara ide att tänka pä att kolla frigången för rotorn, speciellt om ni shimsat ut den för att få den mera i mitten av statorn.
Funderar på om det inte borde vara bättre att ta av 2 mm på distanserna som sitter bakom statorn? :?: