Allt i ett

krister

Member
Hej
Jag hittade den här tillverkaren på en motormarknad här i Spanien

http://electronicademotos.com/tienda/product_info.php?cPath=60&products_id=125&osCsid=d65148314218b9941d999e7ad2bf4300

med tändsystem och generator i samma kapsling typ moppe ,Generaton lämnar 150W och tändsystemet är självförsörjande på ström från en egen spole ,samtidigt tas tändpulsen direkt på vevaxeln .
systemet finns utan generator ,med generator utan Batteri samt om man vill fortsätta att använda batteriet på hojen .Jag är lite osäker på hur det fungerar med +Jord om resten av elsystemet lämnas orört ,men han levererar även en liten burk som tar hand om laddningen så varför streta emot och envisas med att ha + jord -

Det är även möjlighet till att testa 14st olika tändkurvor för dom som vill prova sig fram .

Hela systemet verkar väldigt gediget och verkar ha en mindre bygghöjd än Lukas jag hade ingen möjlighet att mäta men det ser väldigt smäckert och välgjort ut . Rotorn är svarvad med urfräsningar för Neodymmagneter som är fastsatta med en genomgående skruv så det är ingen risk att att det blir som med orginalrotorn
Ja priset då 400E ....vill man vara fin så

Krister
PS om någon är intreserad så kan jag ombesörja frakten till Sverige när jag åker till Swedala i Augusti , tillverkaren finns 5 mil hemmifrån mig DS
 

AndersA

Member
Klart intressant. Lite mer kött på benen skulle vara bra, tex nån form av spec på engelska, min spanska är i stort sett obefintlig.
 

krister

Member
hej
jag kan e-posta honom och försöka få en spec av honom och i språkförbistringtider och okunskap i Spanska lovar jag inget då han inte kunde Engelska men han nickade igenkännade när jag nämde Google Translate


ett par närbilder

133_image559_1.jpg


Till vänster i bild är tändmodulen med switchar för inställning av de 14 olika tändkurvorna, straxt till höger ligger tändspolen och längst till höger i bild är ladningregulatorn

133_image560_1.jpg


Om jag har förstått det hela rätt så är dom 8 st spolarna i nederkant generatorn ,spolen kl 10 primärspolen till tändningen samt givarna till tändpuls sitter kl 11 och kl 12 ,eftersom det är en magnetposision utan magnet så bör väl tändpulsen triggas av uppehållet i magnetfältet . Att ställa tändpunkten på detta system som är till en äldre Engelsman 1955 blir grovinställningen som bilden visar ,fininställningen åstakommes gisninngsvis genom att vrida generatorn .Till nyare notorer med rak axel som på Commandon är det en tvådelad anordning där magnetbanan är flyttbar så att den stora centrummuttern inte behöver lossas vid tändinställning. Det bör att vara ganska enkelt att göra en markering på rotorn som stämmer överens med den lilla gradskivan i ytterkåpan oxå

Hasta la vista
Krister
 

krister

Member
Hej

Har kontaktat tillverkaren och fick länken här

http://www.youtube.com/watch?v=R8dfhlv6ZqI

Lite fuderingar omkring priset , jag gjorde en snabb koll på vad ett tändsystem och generator med laddning av Lucas tillverkning kostar och kom fram till att priset hamnar på 5 till 5500 kr så 400e är egentligen helt överkommligt då allt är integrerat i detta system ,det verkar fungera väldigt bra då han startade motorn utan batteri på första kicken .
jag fick inget mer tekniska fakta av honom så jag skall ordna med en kille som kan hjälpa mig med tolkning .

Krister
 

krister

Member
Hej
Nya Tänd/Generatorn på plats

133_DSC01742_1.jpg


nu återstår lite kabeldragning .Kul att vara inne i den digitala eran

Krister
 
Top