Ajajaj...

Peter

Member
Jag höll på att bryta knät åt fel håll när jag skulle kicka igång commandon idag. Plötsligt kuggade kicken över och utan motstånd så knäckte det till i knät när kicken nådde nedre läget. Jag vrålade av smärta och efter en stund så skulle jag undersöka vad som hänt. Något har gått sönder för den kuggar över lite som den vill. Känner någon igen detta? Jag tänkte beställa grejer så jag har dom till helgen men hinner nog inte riva lådan innan dess så tips på vad det kan vara emottages tacksamt.

/Peter

Kim

Administrator
Kan det vara lagringen till kicken? Då borde den kunna hamna ur läge? Eller är jag ute och cyklar? Känn om kicken glappar upp och ner..

camenius

Well-known member
Om kicken är helt utan kraft, alltså inte drar runt nåt... alltså att du kan dra den med handen upp och ner helt utan motstånd... så kan det orsakas av samma som gjorde att jag slog sönder hälsenan när jag hade min Commando.

Minns jag rätt så kallas den lilla halvmåneformade delen för kickspärr, eller...?

Har inga sprängskiss att kika på, men om min beskrivning stämmer och ingen annan här har annat förslag, så skriv igen här, så ska jag leta rätt på detaljens namn...

camenius

Well-known member
Den heter kickstarter pawl.... I Haynes Commandobok, sidan 64, del nummer 20
Om du vill se förstorad bild, gå in

Peter

Member
Helt utan motstånd är det inte, det låter som en axel som slirar på dåliga splines. Det är något som försöker haka i men inte klarar det.

tr5

New member
Peter skrev:
det låter som en axel som slirar på dåliga splines.

Att splines, ja eller bomförband heter det väl på svenska, på kickaxeln och i hålet på själva kicken ger upp är inte helt ovanligt på Commando.
Jag har själv råkat ut för detta. Det krasade till när jag kickade och det kändes som om kopplingen slirade. Efter några provkickar blev symptomen tydliga och det var uppenbart att kicken rörde sig mycket mer än axeln när jag kickade.
Eftersom kicken är en stor, tung järnklump som sitter och skakar i takt med motorns vibrationer slits splinesen med tiden om den är det minsta dåligt åtdragen.

Akutåtgärden blev att ta av kicken och slipa ett någorlunda halvrunt spår längs kickaxeln.
Monterade kicken och borrade med ett 4mm borr längs det slipade spåret så att halva hålet hamnade i kicken
Sedan kapade jag ett gammalt borr och använde som låskil.
12_kick_1.jpg

Peter

Member
Nej, nej, det är bara så det låter inuti lådan. Det är inget fel på kicken/axeln. Det är någonting inuti lådan som bråkar. Jag hade ju märkt om den inte hade fjädrat tillbaka...

Peter

Member
Det verkar som det troligaste är den där hälsena och knäknäckar "tanden" som är det troligaste felet. Enligt BAS så är det en slitdetalj som bör bytas ändå om man river lådan så delar är beställda. Kanske hinner riva i grejerna ikväll.

Peter

Member
Plockade isär lådan, mycket riktigt så var det den där pawl:en. Såg lite flisor från en bussning i ett av kugghjulen men såg ingen trasig bussning...jag blundar för det och planerar in en lådrenovering till hösten, nu ska den bara igång..

camenius

Well-known member
Låter skönt om det är den där lile f-n. För en gångs skull både billig och enkel (nåja, det mesta här i livet är ju relativt).

Commanditen

New member
Kom att tänka på den Bonneville jag hade för 25-30 år sedan. När jag skulle kicka så tog inte kicken alls en gång och det kändes i knät :eek: . Sedan dess kickar jag med lätt böjt ben med främre delen av foten lite på utsidan av kicken. Jag inbillar mig att risken för backslag eller att kicken inte tar kommer att skada mig minskar.

MVH

Staffan