31 graders förtändning

totta05

Member
Hej alla kloka!
Tänkte kolla tändningen på min 70:a. Ska ju vara 31 grader. När jag öppnar locket på vänstersidan och kollar så är det två st markeringar som man ställa mot gradskivan. Förlåt en mindre vetande, är det den vänstra eller högra som då blir 31 grader?

Hälsningar från en insnöad, i dubbel bemärkelse!
Gjert :?:
 

Lasse L

Administrator
Personal
Det är väl strecket i mitten på upphöjningen på rotorn som man ställer tändningen med. En för var cylinder.

20_lu54202299erotor_1.jpg


Är de strecken bortslitna på din rotor?
 

totta05

Member
Nja, min rotor ser inte riktigt så ut, vad jag kan se, utan det är två streck intill varandra med nån cm emellan.
Häls gjert
 

Commanditen

New member
Hej,
På min 71-Commando är det ett streck på en uphöjning. Gnistan sker samtidigt på bägge cylindrarna (trots att en gnista är i onödan). Förtändningen är 28 grader. Jag som har Trisparks system ställer tändningen genom att se till att märket är på markeringen och vrider trisparkdosan (sitter där brytarna satt) tills en lysdiod tänd på dosan. Sen startar jag och kollar med stroboskoplampa (tror inte denna är dyr).

MVH

Staffan
 

AndersA

Member
Mät med gradskiva!

Då får du det riktigt och du kan samtidigt se om markeringarna stämmer till 100%.

10_degreew_1.jpg


Vill någon ha bilden, PMa en mailadress så mailar jag den, limmas sedan upp på en plast eller kartongbit.
 

totta05

Member
Ursäkta Lasse, visst ser min rotor ut som på bilden!! Det var jag som inte kollade noga i det lilla hålet på kåpan utan tog vänsterkanten på upphöjningen för ett streck där inne i dunklet.

Tack alla!
Gjert :oops:
 

Lasse L

Administrator
Personal
Ingen fara. Jag har en transkåpa där insidan av gradskivan är lite nött, det måste ju även ha skadat rotorn.
 

totta05

Member
Nästa fråga; den magnetiska rotorplattan, Boyer alltså, skall vid 31 gr förtändning sitta i linje med Norton.märket på regkåpan. Den gör inte det. Jag har lossat centrumbulten men plattan sitter stenhårt. Hur justerar man plattan innan det är dags för statorplattans justering.
Tacksam för tips, känns som våld inte är rätt metod...
Häls Gjert :?:
 

tr5

New member
Den sitter på kona så nån form av avdragare behövs. Jag har haft av den för att komma åt och kolla kamkedjan, men kan inte komma ihåg hur jag gjorde.
Antingen gick det så lätt att jag inte lagt det på minnet, eller så var det ett sånt helvete :evil: att jag helt förträngt det. Troligen det första.:lol:


Sitter den så mycket ur linje att det inte går att få till rätt tändinställning?
Annars är det inte så noga exakt hur den sitter, bara man kan få den statiska plattans läge i rätt relation till rotorn. d.v.s få till 31 grader vid ca 5000 varv.
 

Robban

Member
När jag har tagit bort min så har jag alltid behövt använda en aning våld. Ett par mejslar eller ännu hellre ett par "cykeldäcksavdragare", börja försiktigt och gå runt så ska du se att den lossar utan att du behöver skada transkåpan.
Lycka till. :D
Robban
 

totta05

Member
Hur gick det då? Fick ytterligare ett tips, spruta på ordentligt med 5-56 el dyl och den "ramlar" loss. Ett litet försiktigt petande med en mejsel efter ett par timmar, och den var helt lös. Och kunde placeras i läge.
Tack för alla tips.
Gjert :lol:
 
Top