2:ans drev ihopblandade?

fiatfan

Member
Måste kolla om nån vet om det går att blanda ihop de två olika utväxlingarna i lådan som finns på 2:an och vad det kan få för följder? Kan det påverka alla växlar? Jag vet inte vad folk har gjort med lådan tidigare, jag har bara bytt huset och alla lager/bussningar, inte mätt upp drev/räknat kuggar.
Jag har ett hiskeligt oljud nånstans i transmission/koppling/lådan, skitsvårt att höra/känna exakt, tänk bil/lastbil från 20-talet med slut transmission. MEN det uppkommer när jag släpper ut kopplingen med växel i, på alla växlar. Har provat med bakhjulet i luften stillastående (nat.vis😁) men det blir inte samma som när man kör. Så länge man står still kan man dra in/släppa ut kopplingen, lägga i/ur växel, inget oljud förrän man rullar iväg och har belastning på transmissionen, accelererar men när man motorbromsar låter det inget. Allt i primären är nytt, belt/torrkoppling från RGM, alla lager å bussningar i lådan är nya. Har haft ut allt ur lådan 2 ggr, rivit kopplingen, hittar inget fel!
Jag försöker tänka mej vad som händer rent praktiskt/fysiskt i lådan när man släpper ut kopplingen och lugnt accelererar, kommer fram till att man kopplar väl ihop de två axlarna, men blir inte klokare för det....
Ska riva allt en gång till.
 

pojen

Member
Man ändrade utväxlingen genom att byta till ett drev med 23 kuggar från det ursprungliga 24 stycken. Drevet skall vara märkt med AHB för att skilja det från det tidigare AH. Motsvarande drev på huvudaxel skall också vara av AHB typ då det inte går att använda ihop med det tidigare.DSC02207.JPG Hittar man ett drev som inte är märkt är det ganska säkert någon piratdel t ex drev märkta med RS (Racing Spares !) som sägs vara tillverkade av L.F. Harris och borde vara av OK kvalité? Vidare kan man vända det lilla drevet närmast 'layshaft bearing' åt fel håll då det har en liten ansats som skall vara vänd mot lagret, tror inte att det är så allvarligt men kan kanske resultera i kontakt med något under belastning?
 
Last edited:

fiatfan

Member
Man ändrade utväxlingen genom att byta till ett drev med 23 kuggar från det ursprungliga 24 stycken. Drevet skall vara märkt med AHB för att skilja det från det tidigare AH. Motsvarande drev på huvudaxel skall också vara av AHB typ då det inte går att använda ihop med det tidigare.View attachment 2773 Hittar man ett drev som inte är märkt är det ganska säkert någon piratdel t ex drev märkta med RS (Racing Spares !) som sägs vara tillverkade av L.F. Harris och borde vara av OK kvalité? Vidare kan man vända det lilla drevet närmast 'layshaft bearing' åt fel håll då det har en liten ansats som skall vara vänd mot lagret, tror inte att det är så allvarligt men kan kanske resultera i kontakt med något under belastning?
Jag har den tidiga utväxlingen, verkar inte som man kan sätta i fel 18t drev som jag fattar det. Tänkte att det kanske skulle orsaka oljud, om det är olika ytterdiameter eller nåt. 4:ans layshaft drev sitter rätt, var noga med det senast jag satte ihop lådan.
 

Hans Jönsson

Active member
Hej fiatfan. Det är som pojen skriver det finns minst 2 olika uppsättningar av dreven i lådan och enligt Acke är dom inte komparativa med varandra man kan få ihop det men det blir inte bra. Så mitt förslag är om du bor nära någon duktig mekaniker som kan norton ta med dig innanmätet till honom i så fall.
Mvh/ Hans
 

fiatfan

Member
Hej fiatfan. Det är som pojen skriver det finns minst 2 olika uppsättningar av dreven i lådan och enligt Acke är dom inte komparativa med varandra man kan få ihop det men det blir inte bra. Så mitt förslag är om du bor nära någon duktig mekaniker som kan norton ta med dig innanmätet till honom i så fall.
Mvh/ Hans
Jag får nog skicka grejerna isf, bor ovanför mitten av landet så det blir en rejäl resa!:D Men jag ska snacka med honom, tack för tipset!
 
Top