1:an hoppar ur

650Ss

New member
Jag har börjat få problem med att 1:an hoppar ur vid gaspådrag.

Den hoppar ur lagom när det är dags att lägga i 2:an. Det är en 650 Ss. Jag undrar vad som kan vara galet :?:

Tord Ahlin

Administrator
Jorå, det känns igen, jag har samma problem. Tror felet ligger i 1an kugg Dennes klokoppling på/till axeln har slitna spetsar/ytterkanter. Går väl och slipa till dem, men det är inte mycket till lagning. Funkar bara nån sommar sen kommer problemet tillbaks. Nej nya drev gäller, var man nu hittar dem i djungeln av tredjepartstillverkat junk. Et par originalkuggar är att föredra.

Bengt_L

New member
Hej 650ss!

Jag hade samma syndrom på min -73 Commando!
Jag fick då ett tips från oraklet Acke.
"Känn efter om du har ett axialt spel/glapp i kickaxeln" !
Det hade jag.När jag shimsat bort det spelet, så slutade
1:an att hoppa ur titt som tätt.Har för mig att shimsen till
isolasticen passade mellan lådgaveln och kickaxeln!!
Jag hade innan dess kört i flera år med hoppande etta.
Jag fick hålla den med foten för att vara säker!!

Bengt L...............

Per G

New member
Hejsan,

Det finns en tråd med beskrivning av detta på forumet.
Jag la upp bilder när jag gjorde vid min låda och shimsade in den.
Man använder samma shims som till (bakre?) Isolastic. Shimsa in till nollspel utan packning och sedan dit med packningen så blir det bra spel.

Ganska enkelt att fixa såväl drevbyte (vid behov) som shimsning med lådan kvar i cykeln.

Hälsningar,
Per

650Ss

New member
Hej!

Stort tack för bra svar. Nu vet jag hur jag ska angripa det hela. Misstänker att jag kör sommaren ut och tar tag i det i höst.
:)

Tord Ahlin

Administrator
men det låter ju ganska enkelt, Per kan du inte dra en länk till tråden här. Antar att det bara att lätta på ytterkåpan samt demontera växellådans ""husgavel"" kasta in ett chims av rätt tjocklek. På med ny packning, i med olja och kör?????? eller?

AndersA

Member
http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=568&highlight=v%E4xell%E5da

Den här tråden, eller hur?