Önskar info om en Norton-Villiers motor (ej MC-motor)

A

Anonymous

Guest
Hej alla,

Fick för flera år sedan en motor av tillverkad Norton-Villiers. Det är en encylindrig fyrtaktare som skall bultas i ett fast underlag (golvet?). På utgående axel finns en remskiva och ett drev. Det finns ingen startmotor eller startsnöre (så jag vet inte hur det är tänkt att den skall startas) och det saknas en vakumstyrning som skall hålla ett fast arbetsvarvtal (tror jag att det skall göra).

Jag skulle vilja ha lite mer information om denna motor och se om det finns delar till den för att kanske börja använda den igen.

Vänligen,
Richard W

camenius

Well-known member
Du har ingen bild du kan lägga upp?

Har snubblat över bilder på gamla (mc-)motorer, oftast sidventilare från 16H/Big Four, som använts i ladan på olika sätt hos nån bonde. De har ofta haft någon slags hemmatillverkad drivning och rem. Men det är alltså motorer tagna från utrangerade hojar.

Står det verkligen både Norton och Villiers på motorn? Dels är kombinationen Norton Villers en ganska sen sammanslagning (1966), dels har väl ingen motor på någon hoj haft annat namn än enbart Norton. Finns det någon annan företag inom Manganese Bronze som kan ha använt sig av namnet? Knappast.

Villiers tillverkade både tvåtaktare och fyrtaktare när bolaget köptes av JA Prestwich Industries 1957, senare blev det enbart små tvåtaktsmotorer.

camenius

Well-known member
Läste ditt inlägg slavigt, du skriver inte att det står Norton Villers på motorn, enbart att den är tillverkad av Norton Villiers. Hur vet du det?

Den enda encylindriga Nortonmotorn som egentligen skulle kunna vara aktuell är ES2 (Mk2) och 50 (Mk2), som slutade sin bana just 1966. Sen var det enbart twinnar som gällde.

Bilder, bilder!

A

Anonymous

Guest
Hej Camenius,

Tack för dina svar.

camenius skrev:
Läste ditt inlägg slavigt, du skriver inte att det står Norton Villers på motorn, enbart att den är tillverkad av Norton Villiers. Hur vet du det?
Jo, det står faktiskt "Norton-Villiers" på motorn.

camenius skrev:
Den enda encylindriga Nortonmotorn som egentligen skulle kunna vara aktuell är ES2 (Mk2) och 50 (Mk2), som slutade sin bana just 1966. Sen var det enbart twinnar som gällde.

camenius skrev:
Villiers tillverkade både tvåtaktare och fyrtaktare när bolaget köptes av JA Prestwich Industries 1957, senare blev det enbart små tvåtaktsmotorer.

Med andra ord: eftersom det står Norton-Villiers på den är den från åren mellan 1966-1973. Men eftersom Villiers slutade tillverka fyrtaktare efter -57 så.... (?) ... måste jag ha fel om att det är en fyrtaktare. Inte omöjligt, jag är absolut ingen expert, bara mycket intresserad.

camenius skrev:
Bilder, bilder!
Jag vet. Hade tänkt lägga in. men glömde... kommer i morgon när jag dragit fram den en bit.

Tack igen,
//Richard