Årliga underhållet..

Kim

Administrator
Nu har jag i alla fall påbörjat det årliga underhållet, har plockat bort förgasarna idag och ultraljudstvättat, dom blir jättesnygga.. :)

Nu ska jag bara lämna dom till en mekanisk verkstad för lite småjusteringar.

Har även upptäckt att ena förgasaren har spruckit där vid o-ringen vid flänsen, blir till att använda packning istället för o-ring. Ska ta och beställa nya vajrar och gashandtag från england, blir dubbla vajrar tror jag, köpte kompletta vajrar av en svensk firma, men det var fel grejer jag fick så det blir att handla direkt från England i fortsättningen, blir dessutom 1/2 - 2/3 av priset istället för grejerna.

Ska även byta upphängning av avgasrören då detta pajade förra året, fick en uppsättning som var gjort i rostfritt som skall monteras, dock vet jag inte hur dom ska sitta, har inte original z-plattor, så jag måste kolla på en kompis cykel och se hur dom skall sitta.

Ska även ta bort bromsljuskontakten för fotbromsen, man använder ändå frambromsen samtidigt som fotbromsen så det känns som overkill, och min krånglar massor.
Mvh Kim
 

Kim

Administrator
Kommer riva av topp och cylinder mest för att måla cylindern så den blir snygg, men även för att kolla varför motorn slamrar, en kompis menade att det troligen är kolvslamer pga att det sitter combatkolvar som har större spel än originalkolvarna, så troligen detta som slamrar, det blir att kolla på grejerna i alla fall!
 

Kim

Administrator
Fick nästan av toppen idag, vet ju inte riktigt hur allt sitter ihop, men nu vet jag efter att varit hemma hos en annan klubbmedlem idag.. :) Det verkar även som om min topp ska få lite nya axlar till vipporna, mest för att minimera blårök.
 

Kim

Administrator
Behöver kolla varför mina kolvar skramlar och låter, Tord vill att jag ska åka 100 meter bakom honom.. ;) Verkar vara combat-kolvar och en medlem inte långt härifrån skall mäta spelet och se om det är dags för byte av kolvar, då blir det standard isåfall! :D

Förgasarna, dom behöver jag serva lite, dom hänger sig ibland, så då tänkte jag ultvätta när jag ändå höll på.. ;) Ska skicka lite grejer på zink med, och sen ska jag kolla min isolastic och byta gasvajrar!
 

Kim

Administrator
Idag lyfte jag på locket och där såg jag att jag hade en JÄKLA tur att jag rev isär min motor........ 1 pianoclips på ena kolven sitter asslappt, känns som att den åker bort närsomhelst, kunde lyfta ca 1-2mm ur spåret!!!! Good dam. ibland har man röta!

Vy över ledsen commando.
2011-01-20151653.jpg


Vy över mekrummet.. :) Skönt att kunna slå igen dörrn och åka hem när man tröttnar! :D Exakt såhär vill jag ha det, bara kunna lämna verktygen där dom ligger utan att det stör någon! :D

2011-01-20151716.jpg
 

Kim

Administrator
Var hos den där klubbmedlemmen som åker Kawasaki Z200.. ;) Han hjälpte mig och mäta mina cylindrar och kolvar samt tog en översyn av min topp. Kolvarna verkar vara dags att byta ihop med kolvringar, ingen borrning av cylinder krävs dock.

Sen är det nu bestämt att jag ska montera nya förbättrade vippaxlar.


Mvh Kim
 

Kim

Administrator
Det som skall göras med min motor på commandon i år.

Byta kolvringar.
Ev. byta vippaxlar i toppen.
Måla cylinder.
Förgasarna skall ses över.

Har beställt grejerna från Bas-motor, enda stället där jag hittat asiatiska kolvringar, en bekant rekommenderade att INTE köpa hepolite ringar pga att dom kan tydligen hålla riktigt låg kvalité. Dom asiatiska ringarna skall tydligen vara riktigt bra!
 

Kim

Administrator
*SUCK* dom ringarna jag ville ha fanns inte.. Jag ville ha dom asiatiska ringarna, men dom kunde Tomas inte leverera tyvärr.. :(
 

Per G

New member
Kim,
Hur går det? Snart körklart ???

Rev ner hela primären i vintras sedan blev det stående. Idag blev det ny packbox på drivsidan så nu ska primären byggas upp igen. Blev en kugg extra på framdrevet också, 22 kugg nu. Ny kedja blev det också :D
Hoppas hinna bygga upp primären imorgon.
Har litet kopplingsfix på gång, tänkte få en enfingerskoppling utan slir. Får se om det lyckas.

Per
 

Kim

Administrator
Hehe, ja du.. Allt ligger som jag lämnade det, cylinder och topp i en låda.. ;) Ska blästra och måla cylinder, sen åker skiten ihop igen, jag fick aldrig tag på dom kolvringarna jag ville ha så dom gamla får få 8000mil till, det är inget fel på dom egentligen, ville ha bättre oljeringar bara!


Mvh Kim
 

Per G

New member
Kim,

Du menar att inget sker utan att man fixar det själv :?: :D

Fick dit primären idag men sedan såg jag att statorsladdarna ser "vissna" ut precis vid utgången ur statorn. Ska se om jag kan fixa det med epoxi. Annars har jag en beg 180W stator liggande.

Per
 
Top