Ändra från + till - jord för Lambdasond

krister

Member
Hej
Jag skall byta från + till - minusjord då jag skall montera lambdasond på hojen av ren nyfikenhet ,jag började med en hembygd lysdiodsbrygga som inte fungerade som jag tror på att lambdasonden är polaritetskänslig ,det hela fungerade i labbuppkopplling men så fort det kom i närheten av MC:en uteblev resultat och projektet blev en hyllvärmare.
I sommras kom Biltema med ett nytt instrument med kombinerad voltmeter/O2 mätare och projektet blev återigen aktuellt .
Det finns flera olika varianter av lambdan med 1 till 4 anslutningkablar och dom med extra jordkabel undrar jag om även jordningen går via gängan till gods,eller enbart genom kabel, jag har googlat men inte funnit något relevant svar på min undran,om någon i förskingringen sitter med svar tages detta tacksamt emot.
Det vore bra om det går att använda +jordningen då det enligt uppgift minskar oxidbildningen i batterianslutningarna

Krister
PS tillverkas det fortfarande fordon med + jord ??? DS

Kim

Administrator
Har du tänkt dig att använda dig av lambda för att justera förgasarna? Isåfall bör du ha en bredbandslambda, dom som sitter på fordon original är lite väl snäva.

Hoppas det går bra för dig med projektet och visa gärna upp när det är klart! :)

Mvh Kim

AndersA

Member
Det blir nog till att ta med multimetern till affären och be att få mäta. Alternativt om någon här på forat känner till någon modern bil med +jord. I så fall går det (med lite tur)att hitta typnummret för den sonden hos Bosch. Jag håller också på och pysslar med en lambdamätare för standardsond, den är är mikroprocessorstyrd så användbart område är en aning bredare än med bara en voltmeterkrets -i alla fall teoretiskt! Hur Biltemas mätare funkar skall bli kul att få höra vidare om, den kostar ju inte mer än vad det gör att ta med familjen till McDonalds så om det inte funkar har man i alla fall fått ett par timmars teknikpyssel för pengarna....

krister

Member
Hej
Lambda projektet ligger vilande ett tag , jag har provat med att bygga i hop lite med en späningsstabb på 5 volt men inte fått till det inkopplat på hojen ,jag tror problemet ligger i plusjordningen så jag komer att bygga om elsystemet det är väldigt enkelt med en ny zenerdiod och skifta kablarna på batteriet eller hur var det ,kollar på schemat senare

Krister