
Benny gjorde det som många kanske bara drömt om. Han gjorde det, åkte motorcykel i Nepal. Här kommer Bennys egna kortversion av resan som nyss ägde rum i månadsskiftet oktober-november i år, strax efter att monsunperioden upphört.
Jag hade fått höra om att åka motorcykel i Nepal och att det fanns en välgörenhetsorganisation som anordnade motorcykelresor i Nepal. Idén är att överskottet går till den ide’ella organisationen BAS som hjälper personer med att kunna övernatta vid sjukhus i Kathmandu, mer finns att läsa på https://ridenepaltours.com/about-us och https://www.basinsweden.org/ som är den svenska grenen.
Jag bestämde mig att åka den östliga turen om Kathmandu, där kunde man få se både risfält och de lägre bergen.
Vi ankom en dag innan schemat så vi fick en extra dag i Kathmandu där vi kunde göra våra egna utflykter, bland annat att besöka ett torg med många tempel.
Första schemalagda dagen ankom resten av gruppen och vi åt då tillsammans en gemensam middag. Dagen efter var det besök på BAS centret för att kunna se hur de arbetade samt att vi fick hälsa på dem som fick hjälp där. Vi fick även lunch på centret och ifrån dess övervåning kunde vi få en fin utsikt över delar av Kathmandu.

Senare samma eftermiddag anlände motorcyklarna till hotellet och det var spännande att se vilka motorcyklar vi skulle få. Det fanns två olika modeller att välja mellan, Royal Enfield Classic 500 och Royal Enfield Himalayan 411. Jag hade valt Classic modellen då den är snyggare enligt min mening men kanske inte den mest praktiska.

Dagen efter var dagen vi skulle i väg på motorcyklarna men först skulle både motorcyklarna och de resande bli välsignade för att vi skulle ha turen med oss.
Väl ute på vägarna upptäcker man snart att det är inte lika välordnat som i Sverige, dels är det vänstertrafik och det med att köra i filer är det inga som gör. Vi är 11 motorcyklar som ska försöka hålla ihop medan det känns som övriga medtrafikanter försöker splittra gruppen. Men det fungerade utöver förväntan väldigt bra, bara man har koll på alla hundar, getter och även senare kor.
Väl ute ur Kathmandu kom första hindret. Efter de extra kraftiga monsunregnen var en del vägar bortspolade och de höll de på att bygga om, så det blev en hel del skumpande.
Dag två på resan fick vi veta att ett oväder Cyklonen Montha hade gått över norra Nepal och gjort att vägar hade rasat och väger vi skulle köra dagen efter var stängda. BAS fick i all hast hitta nya vägar och resmål som vi kunde ta och planen blev att vi åker väster ut söder om Kathmandu för att hitta resmål väster om Katmandu. Ursprungsplanen var att vi skulle fortsätta ytterligare lite längre öster ut innan vi skulle svänga norr ut och sedan tillbaka mot Kathmandu.
Från att ha kört söder om Kathmandu bland risfält kom vi så väster om Kathmandu där de gröna bergen finns och även lite regnskog. Naturen och vyerna förändrades och man fick fullt upp med att njuta av vyerna samt att ha koll på trafiken.
Efter ovädret Montha så fanns det fler ställen med små jordskred som täckte delar av vägbanan och även en del vägbyggen, men vägbyggena var inte avstängda så trafiken försökte ta sig fram på vägbyggena och bland lastbilar och bussar är motorcyklar små.
Dagarna rullade på, många fina vyer och BAS tog väl hand om oss. Vi hade en road captain från Nepal, syns i orange väst. Och följebil med mekaniker och reservdelar till motorcyklarna samt två ledare från BAS som såg till att vi fick kaffe ut efter vägarna och hittade fina men enkla lunchrestauranger.
Så kom sista dagen och det var dags att ta adjö till motorcyklarna som hade blivit något smutsiga efter de leriga vägarna och även ta adjö till alla medresenärerna för att åka hemåt till Sverige.
Efteråt så saknar man den bubbla man har varit i där dagarna rullat med frukost, för att sedan göra sig i ordning för avfärd på motorcykel, 11 kaffe någonstans utefter vägen, lunch med lokala smaker, eftermiddagskaffe för att sedan anlända till ett hotell. Duscha och göra sig i ordning för gemensam middag och en god natt sömn. Allt detta medan vackra och annorlunda vyer passerar förbi. Det blev total 9 dagar på motorcykel i Nepal.
Det kommer säkert att bli fler resor till Nepal för att åka motorcykel, för denna gång missade vi de kurviga vägarna i nordöstra Nepal.
En längre och mer detaljerad artikel kommer att komma i Nortontidningen till våren.
Benny Frost