Drömmer du om en ny modern Norton? Exempelvis senaste värstingen, en V4 på 1200 kubik och som levererar 200 hästar? Kanske väcks du ur drömmarna av prislappen på 340 000 kronor.
Alla av oss är naturligtvis glada över att Norton-namnet lever vidare via Norton motors i Donington. Men därifrån att gå vidare och köpa en modern hoj med Norton på tanken är långt. Om suget nu infaller sig är nog priset ändå en barriär.
Totalt erbjuder Norton motors idag åtta modeller, där några av dem kan köpas i olika varianter. Senaste tillskottet är alltså en V4 på 1200 kubik. Tyvärr anges inte aktuella priser inte längre på hemsidan, men de finns tillgängliga på andra sajter. Och priserna är tyvärr höga för dem alla. Och de blir knappast lägre när Brexit slår till, moms, tull…
Dagens modellutbud:
V4RR (28 000 pund, V4, 1200 kubik, 200 hästar vid 12 500 varv)
V4SS (44 000 pund, V4, 1200 kubik, 200 hästar vid 12 500 varv, begränsad upplaga. Alla 200 exemplaren redan reserverade)
Norton Dominator (25 000 pund för en variant, 20 000 för en annan, parallell-twin, 961 kubik, 80 hästar vid 6 500 varv)
Norton Commando Café Racer, Mk2 (16 000 pund, parallell-twin, 961 kubik, effekt anges inte)
Norton Commando Sport MK2 (parallell-twin, 961 kubik, effekten anges inte)
Norton Commando Limited Edition Street (50 ex produceras, i övrigt inga uppgifter. Googla namnet så dyker den upp.)
Norton Atlas Nomad (10 000 pund, parallell-twin 650 kubik, 84 hästar vid 11 000)
Norton Atlas Ranger (12 000 pund, parallell-twin, 650 kubik, 84 hästar vid 11 000 varv)
Norton Superlight (20 000 pund, parallell-twin, 650 kubik, 105 vid 12 500 varv)
Förra året producerad och sålde Norton Motors totalt tusen maskiner.