Usch, rost, rost, rost…! På en nyinköpt gammal Sturmey-Archer-låda satt såväl kick som koppling helt fast, igenrostade. Handväxelspaken var också hårt angripen, därtill illa böjd, vilket var vanligt förr eftersom man på så sätt fick en provisorisk ”fotväxelspak”.
Bra sätt att påbörja behandlingen fick redaktören Lasse Camenius av en i veterankretsar välkänd motorprofil, klubbmedlemmen Jim Lundberg.
-Använd 5:56, WD40 eller varför inte göra en egen rostlösare? Det går nämligen utmärkt även med fotogen, diesel (kanske med lite olja i) eller lite motorolja med lacknafta, berättade Jim.
-Undvik hårda slag och ”grovt våld”, men knacka gärna på delarna. ”Jobba” lite på dem, försiktigt förstås!
-Ett annat sätt är att värma prylen lite, exempelvis i cirka 250 grader i ugnen. Det gör att metallen rör sig så att det skapas sprickor i rosten.
Ska jag använda citronsyra?
-Nej, syror angriper härdade delar vilket skapar så kallad vätesprödhet och gör dem sköra! Och i en växellåda har du många delar som är härdade. Undvik syra!