Äntligen, säger säkert Royal Enfield-fantaster och andra som gillar gamla engelska hojar. I alla fall om de gillar idén med en modern 650 parallelltwin med klassisk design. Nu startar nämligen Norrvalla i Blekinge sälja RE-fabrikens nya retro-twin Interceptor.
Modellen har lovordats i engelska Classic Bike, exempelvis ”…the new 650’s are bargains.” och ”…enjoyable, well-made machines blessed with a great engine and super handling.”
Modellen kommer till Sverige i två versioner, dels Interceptor 650, dels Intercontinental GT. Den senare en maskin med café racer-stuk. Priserna är moderata. Från 69 000 för Interceptorn, från 72 000 för café racern, vilket gör att maskinerna slår andra retromodeller från exempelvis Triumph, Kawasaki, Guzzi och Honda med hästlängder.
På senaste mc-mässan i februari i Stockholm visade RE:s modeller upp och besökare kunde konstatera att även andra märken utvecklar sina serier med retromodeller. Triumph har exempelvis hela tolv (!) varianter med klassiskt tema, Guzzi sex och Kawasaki tre. Även Yamaha och Ducati erbjuder varianter på detta tema.
-Det här är helt klart ett segment som växer. Tidigare appellerade klassiska modeller till plus 50-gruppen, men nu ser vi att intresset sprider sig till yngre kunder, säger Johan Lyckman på Kawasaki Sverige, som en förklaring till att man utökar utbudet.
Svante Löfgren hos Triumph:
-Vi ser att crusing går neråt i säljstatistiken. Klassiker-modellerna är också några av pusselbitarna i Triumph strategi att nå yngre kunder.
En längre artikel med mer formation om retro-trenden kommer i vårnumret.