Skip to main content
NYHETER

Den firar 50 år i idag!

Norton 850 MK III den sista Commandon firar 50 år.

Ja, detta inlägg sker med flit just idag den 30 januari. Det är exakt 50 år sedan på dagen då Rådhe Andersson i Nyköping tullade in de första två Norton Commando MK III från England.

Från och med ram/ chassinummer 325 001.

Den sista hojen som lämnade fabriken hade motornummer 336 537.

Den första MK III:an kom tidigt till Sverige detta år och bra precis för 50 år sedan. Generalagenten Rådhes Motor i Nyköping fick den 30 januari 1975 sin första leverans av två maskiner. Den ena var en röd metallic (Candy Apple) Interstate som levererades till Panko MC i Västerås den 1 juni samma år och sedan såldes i princip omgående. Den fick registreringsnummer HTK 812 och förhoppningsvis går den på vägarna än idag. Den andra var en vit (Navy Stripe on White) Roadster men den kom aldrig ut i trafik för den blev nämligen nedplockad hos Rådhe till reservdelar. Om någon möjligtvis kör omkring med eller har ett motorblock med motornumret 326 428 så är det den.

Den stora nyheten detta år var ju elstarten och den nya designen på transmissionskåpan. Växelspaken blev nu placerad på vänster sida med en axel direkt ut från växellådan genom transmissionskåpan och inte som tidigare med ett länkagearrangemang från den ursprungliga positionen från höger sida av växellådan. Skivbromsar både fram och bak. Skivbromsen fram flyttades över till vänster sida och skivbromsen bak hamnade på höger sida.

  • Vidare så fick MK III:an även ny instrumentpanel och nya handreglage.
  • En tjockare dyna som nu kunde fällas åt sidan och var låsbar. Det fanns ju verktygsfack under.
  • Transmissionskedjan (triplex) fick nu automatisk kedjespännare.
  • En något kraftigare alternator på 150W istället för som tidigare 120W.
  • Gummiupphängningen modifierades så att den nu gick att justera med ett bladmått och en insexnyckel mot att tidigare behöva plockas ned och shimsa om den vid behov.

Tyvärr så blev hojen också tyngre med en torrvikt på 212 kg enligt försäljningsbroschyren jämfört med den ursprungliga 750 kubikaren som vägde in på ca 190 kg. Effekten blev också ca 2 hk lägre då nya  bullerkrav från myndigheterna gjorde att ljuddämparna fick göras tätare. Det positiva var ändå att vridmomentet var så mycket högre redan på låga varv. se diagram.

 

Själv köpte jag min MK III:a så sent som sommaren 1977 och den tillhörde med stor sannolikhet den batch om totalt 1 500 cyklar som plockades ihop av reservdelar under slutet av 1976. De här fick bli de sista av en produktion på totalt omkring 55 000  hojar med efternamnet Commando som lämnat England sedan 1967. 

Text: Toni Eklund

Foton: Toni Eklund

Diagram: John Favill