På Earls Court-mässan i London 1951 dök Dominator 88 upp för första gången. Det är snart 70 år sedan.
Den blev direkt en succé, dels för motorn som uppdaterats från Model 7, dels för att nu fanns Featherbed-ramen för första gången tillgänglig för ”vanliga” knuttar. Ramens bakdel satt fastbultad i ramens främre del, något som ändrades 1954. Då fick 88:an också åtta tums frambroms, året därefter fick den aluminiumtopp. Nästkommande år, 1956 lanserade fabriken 88:ans storebror, Dominator 99 på 600 kubik.
88:an utvecklades under totalt femton år och kom mot slutet i en idag mycket eftertraktad och ovanlig version, SS. Dominator 88 SS såldes från 1961 fram till och med slutet 1966 då 88:an plockades ur sortimentet. (Dominator 99 tog ur produktion tre år tidigare, 1963.) 500-kubikaren presenterades även i en De Lux-variant som dock aldrig togs in i Sverige eftersom den var inklädd i plåt, något dåvarande generalagenten ansåg göra den omöjlig att sälja i Sverige.
Under åren hade 88 (och även storebror 99:an på 600 kubik), mycket olika skepnader. Vid lanseringen var den duvgrå med en på sidorna kromad tank. Slutversionerna påminner om hur vi är vana att se exempelvis 650 SS- och Atlasmodellerna.
Model 88 är idag ganska ovanlig här i Sverige. Den ständiga effekt-jakten på större och större motorvolym fick till följd att denna mindre modell underskattades trots motorns fina mjuka gång. Därtill tillkom att i mitten av 1960-talet hade jättesuccén 650 SS gjort entré och etablerat sig väl. För kunder som ville ha ytterligare kubik fanns Atlas 750. Den synen lever kvar lite än idag, vilket gör att de sista Dominatormodellerna 650 och 750 är de mest eftersökta.
Grattis på 70-årsdagen Dominator 88, så här lite i förskott!